به گزارش «نود اقتصادی»، حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزیر اقتصاد اظهار داشت: دو پیش فرض لایحه بودجه ۹۹، یعنی فروش یک میلیون بشکه نفت در روز و پیش بینی ۱۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی و گمرکی « غیر واقعی » است مگر اینکه دولت انتظار یک شوک بیرونی مثل تغییر فضای دیپلماسی داشته باشد.

 وی بیان کرد: لایحه بودجه ۹۹ حاوی چند نکته کلیدی است. نخست درآمد حاصل از فروش نفت است که در بودجه بر پایه یک میلیون بشکه در روز لحاظ شده است. این عدد سال گذشته برای بودجه امسال ۱,۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده بود که به هیچ وجه تحقق پیدا نکرد. میزان صادرات نفت در حال حاضر ۳۰۰ هزار بشکه در روز است بنابراین تعیین فروش یک میلیون بشکه نفت در روز برای بودجه سال آینده غیر واقعی است.

معاون سابق وزیر اقتصاد با بیان این نکته که به نظر میرسد تصور رئیس جمهور برای ارائه بودجه ۹۹ به مجلس این بوده که شرایط در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تغییر زیادی پیدا نمی کند افزود: بنابراین با چنین تصویری تعیین یک میلیون بشکه نفت در روز جهت صادرات برای سال آینده جای بس تامل دارد.

نکته قابل ذکر دیگر در بودجه سال ۹۹ مربوط به مالیات و درآمدهای حاصل از گمرک که دولت ۱۹۵ هزار میلیارد تومان در بودجه پیش بینی کرده است.

وی در انتها بیان کرد: بر اساس بودجه ۹۹ دولت فقط درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی را برای گمرک از محل وصول حقوق و عوارض در نظر گرفته و بقیه ۱۹۵ هزار میلیارد تومان بر دوش مالیات خواهد بود که بسیار سنگین است چون اقتصاد ایران در شرایط تورم و رکود بسر می برد.