وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هیچکدام از مدل های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی دهند و حتی صحبت از نرخ سه هزار و ۸۰۰ تومان تا پنج هزار تومان است.

فرهاد دژپسند» افزود: «گفته می شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می یابد».

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تسهیلاتی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی بالای ۲۵۰ هزار دلار فراهم کرده ایم، گفت: در نیمه اول پارسال ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب وجود داشت اما با اقدامات انجام شده میزان آن در سه ماه چهارم پارسال به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

وی اضافه کرد: ۹۷ درصد درآمدهای مالیاتی سال ۹۷ به ارزش ۱۰۹ هزار میلیارد تومان محقق شد در حالی که برخی حداکثر تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان را پیش بینی می کردند.

دژپسند افزود: در عرصه جایگزینی درآمدهای ارزی نیز به گمرک اعلام کردیم هیچ مانعی برای صادرات غیرنفتی ایجاد نکنند و بر این اساس تاکید کردیم که برای صادرات غیرنفتی فرش قرمز پهن شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه درآمدهای غیرنفتی در سال ۹۷ به رغم همه فشارها کمترین کاهش را داشت، گفت: در سه ماه نخست امسال نیز صادرات غیر نفتی روند مطلوب و قابل قبولی داشته است.

وی به حمایت از سرمایه گذاری خارجی اشاره کرد و گفت: در نیمه اول پارسال ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب وجود داشت اما با اقدامات انجام شده میزان آن در سه ماه چهارم پارسال به ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلار رسید.

دژپسند گفت: در راستای حمایت از سرمایه گذاری خارجی، تسهیلاتی را برای جذب سرمایه گذاری خارجی بالای ۲۵۰ هزار دلار فراهم کرده ایم و بر این اساس پیش بینی می شود امسال عملکرد خوبی در ورود سرمایه گذاری های خارجی داشته باشیم.

وی گفت: راهکارهای ۱۲ گانه ای را برای استفاده تهاتری از درامدهای نفتی طراحی کرده ایم که بر اساس آن درامدهای کشور، سرمایه گذری ها و فعالیت های پیمانکاری تقویت شود.

وزیر اقتصاد افزود: جزییات این راهکارها را نمی توانیم اعلام کنیم زیرا باعث گرا دادن به دشمنان برای تحریم می شود.

دژپسند افزود: در نحوه واگذاری ها و خصوصی سازی اصلاحاتی را با هدف جلوگیری از تضییع حقوق دولت انجام داده ایم.

وی اضافه کرد: بر این اساس در برخی واگذاری ها قیمت ها را افزایش داده و تلاش کردیم این بنگاه ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شود تا آسیب های پیشین وجود نداشته باشد.

نرخ واقعی ارز زیر ۸ هزار تومان هست
وی درباره بازر نرخ ارز گفت: هیچکدام از مدل های اقتصادی نرخ بالاتر از هشت هزار تومان را برای نرخ ارز نشان نمی دهند و حتی صحبت از نرخ ۳۸۰۰ و ۵ هزار تومان است.

وزیر اقتصاد افزود: گفته می شود اگر شرایط عادی سیاسی برقرار شود نرخ ارز به زیر هشت هزار تومان کاهش می یابد.

مقابله با تحریم ها
وزیر اقتصاد گفت: محیط اقتصادی نباید مخل فضای کسب و کار باشد، بنابراین باید آسیب پذیری این بخش را کاهش داد.

وی افزود: پیش از استقرارم در وزارت اقتصاد، ستاد مقابله با تحریم ها در این وزاتخانه ایجاد شده بود که تلاش کردم با جدیت این ستاد تقویت شود و راهکارهای لازم برای مقابله با تحریم ها ارایه و به تصویب رسانده شد.

دژپسند ادامه داد: در بسیاری از زمینه ها توانستیم راهکارهای برون رفت از موانعی که دشمن برای ما ایجاده کرده بود را تدوین کردیم.

وی با اشاره به تلاش آمریکا برای قطع درامدها و منابع دولت، گفت: در مقابل سیاست دشمنان برای قطع دامدهای نفتی باید به افزایش درامدهای غیر نفتی توجه کنیم.

وزیر اقتصاد به جایگاه ایران در شاخص بهبود فضای کسب و کار اشاره کرد و اظهار داشت: اگرچه رتبه ایران در این شاخص چهار رتبه کاهش یافته اما به معنای کاهش امتیازات کسب شده و افت تلاش ها نیست.

وی اضافه کرد: حتی در برخی از بخش های این شاخص، رتبه ایران افزایش یافته از جمله در تجارت برون مرزی که جایگاه ایران ۴۹ رتبه بالا رفته است.

دژپسند بر افزایش بهره وری برای رونق تولید اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون از ۴۵ تا ۵۰ درصد از ظرفیت بخش های اقتصادی تولیدی استفاده می شود که اگر ۵۰ درصد افزایش یابد، شاهد جهش زیادی در حوزه تولید خواهیم بود.