«نود اقتصادی»- مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل از ارایه دو سناریو به مدیریت شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای تامین اتوبوس‌های مورد نیاز شبکه حمل و نقل پایتخت خبر داد و اعلام کرد که در سناریوی نخست، ایران خودرو دیزل آمادگی دارد تا 6 هزار دستگاه اتوبوس‌های بنزی که پیشتر توسط ایران خودرو فروخته را با یک پنجم قیمت اورهال کرده و تحویل دهد.

مهدی یونسیان در گفتگو با «نود اقتصادی» در توصیف سناریوی دوم هم گفت که شرکت واحد اتوبوسرانی تهران  مشخصه‌های فنی اتوبوس‌های مورد نیاز خود را که قابل تامین باشد به ایران خودرو دیزل اعلام کنند زیرا ما مشکلی در تولید نداریم.

پیشتر،"پیمان سنندجی"، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، گفته که استفاده از اتوبوس‌های کارکرده مسبوق به سابقه بوده و برای جلوگیری از بروز بحران در حمل و نقل عمومی کلانشهرها واردات این دست اتوبوس‌ها، پیشنهاد می‌شود.

گویا، اتوبوس‌های دست دوم مدنظر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای واردات، عمری کم‌تر از ۵ سال خواهند داشت.

گزارش ها می‌گویند که آمار کل اتوبوس‌های درون شهری پایتخت افزون بر شش هزار و 200 دستگاه اتوبوس بوده که نیمی از آنها فرسوده هستند که این میزان اتوبوس، تفاوت چندانی با چند سال قبل نکرده‌اند.

به عبارتی، میانگین عمر اتوبوس‌های شهر تهران در حال حاضر بیش از 11 سال بوده که باید به  هشت سال کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ایران خودرو دیزل تاکیدکرد: انتظاراتی که شرکت‌های اتوبوسرانی تهران از نحوه تامین اتوبوس‌های مورد نیاز در شرایط فعلی دارند متناسب با شرایط تامین قطعات فعلی کشور نیست.

یونسیان، گفته است که شرکت اتوبوسرانی انتظار دارد که اتوبوس های تحویلی به آنها اتوبوس‌های مرسدس بنز با موتور یورو 5  و با گیربکس زد اف باشد،حال آنکه در شرایط فعلی شرکت زد اف و مرسدس بنزتمایلی به همکاری با ایران خودرو دیزل ندارند.

وی درعین حال، اعلام داشت که اگر اتوبوسرانی تهران مشخصه فنی اتوبوس‌های درخواستی خود را تغییر دهند ایران خودرو دیزل کاملا آماده همکاری است.

مدیرعامل ایران خودرو دیزل، یاد آورشد که کمیته فنی اتوبوسرانی شهر تهران در گذشته تعریفی از اتوبوس‌های مورد نیاز خود کرده که مربوط به شرایط مساعد کشور برای تامین قطعات بوده و مربوط به زمان حال حاضر شرایط کشور نیست.

وی ظرفیت تولید سالانه ایران خودرو دیزل را دستکم 35 هزار دستگاه انوع اتوبوس، مینی بوس و ون مورد نیاز شرکت اتوبوسرانی دانست و اعلام داشت که شرکت متبوع او سال گذشته 5 دستگاه اتوبوس سفارشی شهرهای بیرجند، زاهدان  و مراغه را تولید کرده و تحویل آنها هم داد.

یونسیان گفته که ایران خودرو دیزل چندی قبل پیشنهاد بازسازی را به اتوبوسرانی قم و کرج داده و بر اساس این پیشنهاد دو نمونه نیز آماده شده که سه ماه است منتظر تصمیم نهایی آنها هستیم.