«نود اقتصادی»- دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، درباره ترک بنگاه داری در مناطق آزاد گفته که در شرایط فعلی، سه شرکت حاضر در مناطق آزاد مشمول ترک بنگاهداری شده هر چند که شرکت‌های زیادی برای خصوصی شدن در مناطق آزاد وجود ندارد.

مرتضی بانک در گفتگو با «نود اقتصادی»، افزود که در شرایط فعلی دو مورد آن در مناطق آزاد کیش مشمول طرح ترک بنگاهداری شده از جمله آب و برق کیش که  شرکت های معظمی هم نیستند و برای خروج آنها از شمول بنگاهداری مذاکرات  همچنان ادامه دارد.

وی از توافق برای راه اندازی یک شرکت هواپیمایی در قشم برای اجاره سه فروند هواپیمای اجاره ای و خرید چند هواپیما با مشارکت بخش خصوصی خبرداد و گفت که در حال حاضر برای  تامین منابع ارزی آن مشکلاتی وجود دارد، اما بزودی شاهد فعال شدن این شرکت هوایی در قشم خواهیم بود.

به گفت بانک، درکشور پیرامون سرمایه گذاری و تامین منابع آب شرب برای مصرف داخلی از دریا توجه کمتری شده که این امر را می توان درتامین آب از طریق آب شیرین کن و انتقال آن به مناطق دیگر کشور به خوبی مشاهده کرد.

مشاور رئیس جمهوری، اذعان داشت که تنها طرح مهم انتقال آب ازخلیج فارس به کرمان درحال حاضر جدی و اجرایی شده که آب مورد نیاز سنگ آهن گل گهر را تامین می کند، حال آن که در کشور در زمینه تولید وانتقال آب شرب به داخل کشور توجه ویژه ای نشده است.

وی اعلام کرده که در حال حاضر، به 67 روستای منطقه آزاد قشم آبرسانی شده و فقط 3 روستا فاقد آب شرب هستند!

بانک، با اشاره اجرایی شدن طرح کمربندی  جاده قشم، افزود که منطقه آزاد نمی  تواند بیش از درآمد خود در این طرح سرمایه گذاری کند.

وی مشکل اصلی منطقه آزاد قشم را کمبود برق به میزان 500 مگاوات عنوان کرد که در حال حاضر، فقط بخشی از این ظرفیت از طریق نیروگاه خورشیدی تامین  شده و دو نیروگاه 10 مگاواتی هم توسط سرمایه گذار خارجی اجرایی شده و قرارداد نیروگاه خورشیدی جدیدی  هم امضاء شده، هرچند که یک نیروگاه دیگر هم مورد نیاز است.