«نود اقتصادی»- مدیرکل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، میزان مطالبات معوق بانک‌ها از روستائیان دریافت کننده تسهیلات بهسازی مسکن روستایی را بین دو تا سه هزار میلیارد تومان دانست.

حمیدرضا سهرابی در گفتگو با «نود اقتصادی» اعلام داشت که کل تسهیلات کم بهره پرداختی به نوسازی و بهسازی مسکن روستایی از ابتدای طرح تا اکنون 16 هزار میلیارد تومان بوده، بنابراین رقم اعلامی بانک‌ها از میزان مطالبات معوق، شامل ارقام تسهیلات ارایه شده دیگر هم هست.

به گفته وی، در حال حاضر، کمیسیون اخذ مطالبات معوق بانک‌ها در استان‌ها تشکیل و راه اندازی شده و مدیران کل استانی بنیاد مسکن مکلف شده‌اند، لیست بدهکاران بانکی  را از بانک‌ها گرفته و با مراجعه به منازل روستاییان، مطالبات اخذ می‌شود.

سهرابی، تاکید کرد که اگر بانک‌ها اطلاعات بدهکاران گیرندگان تسهیلات بهسازی مسکن روستایی را دراختیار مدیران کل استانی بنیاد مسکن قرار دهند مطالبات هم اخذ می‌شود.

وی با بیان اینکه بنیاد مسکن برای جبران مطالبات معوق روستائیان به بانک ها ردیف بودجه ای ندارد، افزود که بنیاد مسکن در تلاش است تا لیست بدهکاران بانکی را گرفته و با همراهی بانکها و مراجعه به منازل روستائیان، مطالبات معوق را اخذ کند هر چند که در برخی موارد بانک‌ها در این زمینه همکاری خوبی نداشته اند.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، یکی از دلایل  عدم پرداخت اقساط و مطالبات بانکها توسط روستائیان را ناشی از بروز خشکسالی های اخیر دانست که این امر توان مالی روستائیان را به شدت کاسته و ادامه داد که با این حال، اگر روستاییان توجیه شوند، اقساط  را می‌پردازند.

وی، طرح بهسازی مسکن روستایی را یک امر پیشگیرانه و ارزشمند برای  مقابله با افزایش اثرات حوادث طبیعی در بافت روستاها دانست که تا اکنون سبب شده دو میلیون خانوار روستایی صاحب سرپناه شده اند و افزود که تملک واحدهای روستائیان بدهکار از سوی بانک ها سخت است بنابراین بانک ها برای اخذ تضامین از سفته زنجیره ای استقبال بیشتری  می کنند زیرا در این روش، روستائیان ضامن یکدیگر می شوند.

سهرابی،اذعان داشت که درحال حاضر و در بین شبکه بانکی، بانک تجارت بیشترین سفته زنجیره ای را داشته و کمترین مطالبات معوق هم مروبط به همین بانک است.

مدیر کل مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی،یاد آور شد که منابع تسهیلات پرداختی به بهسازی مسکن روستائیان از محل تسهیلات بانکی بوده بنابراین اگر اقساط بازپرداخت شود بانکها هم تسهیلات مجدد   می پردازند و اگر میزان بدهی ها افزایش یابد روند پرداخت تسهیلات به مسکن روستایی کاهشی می شود.!

وی،گفت که هیچ یارانه ای از سال 89 به بعد به بانک ها پرداخت نشده هر چند که در سال 93 و 94  دوباره یارانه ای به بانک ها پرداخت شد اما دوباره این روند از سال 97  قطع شده و هیچ یارانه ای بابت تسهیلات مسکن روستائیی به بانک ها پرداخت نشده، اما امسال از محل یارانه سود ، مقداری به بانک ها پرداخت می شود.