«نود اقتصادی»:مدیرعامل بیمه ایران اعلام کرد، این شرکت در 10 ماهه امسال توانسته فقط 18 درصد از مطالبات خود رابدهکاران از جمله وزارت آموزش و پرورش و بنیاد شهید در راس آنها هستند، وصول کند.

«محسن پورکیانی»اظهار داشت: بیمه ایران در چهار دهه انقلاب همواره کنار مردم بوده و حتی در جنگ تحمیلی و نبرد نفتکش ها، نگذاشت بازرگانی کشور تعطیل شود.

وی با تاکید بر اینکه این شرکت ضمن اجرای تکالیف حاکمیتی دولت، باید همچون سایر بنگاه ها سودده باشد، افزود: براساس هدفگذاری انجام شده، برای امسال 6 اولویت «شفافیت، وصول مطالبات، اصلاح پرتفو، توسعه بیمه زندگی، افزایش فروش نقدی و کاهش خسارت» طراحی و اجرا کردیم.

وی با ارایه آماری از عملکرد 10 ماهه این شرکت اظهار داشت: در این مدت با وجود اینکه پارسال بخشی از حق بیمه 2 هزار میلیارد تومانی از دست رفت- به دلیل واگذاری بیمه درمان تکمیلی بنیاد شهید به بیمه دی - اما حق بیمه ها 29 درصد رشد کرد.

پورکیانی با اعلام اینکه میزان خسارت های پرداختی این شرکت فقط سه درصد رشد کرده است، افزود: اکنون نسبت خسارت از ۷۹ به ۶۳ درصد بهبود یافته است.

وی از بیمه شخص ثالث و بیمه تکمیلی درمان به عنوان دو رشته زیانده این شرکت یاد کرد که در کاهش نسبت توانگری آن موثر بوده است و گفت: سهم بیمه تکمیلی درمان را به ۱۴ درصد کل پرتفوی بیمه خود رسانده و قصد داریم آن را به ۹ درصد برسانیم.

مدیرعامل بیمه ایران با اعلام اینکه می خواهیم بیمه زندگی را جایگزین بیمه درمان کنیم اظهار داشت: از ابتدای امسال مجتمع تخصصی بیمه زندگی را راه اندازی کرده و قصد داریم برای سال آینده شبکه فروش آن را توسعه دهیم.

وی، حجم مطالبات این شرکت از بدهکاران کلان را ۴۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: ۶۰ درصد این بدهی مربوط به بدهکاران بزرگ است.

پورکیانی از بنیاد شهید و وزارت آموزش و پرورش به عنوان 2 بدهکار بزرگی یاد کرد که هر کدام نیمی از بدهی خود را پرداخته اند.

وی توضیح داد:بخشی ازبدهی های بیمه گذاران،بدهی های جاری و بخشی نیز سنواتی است که از این میان بنیاد شهید حدود هزار میلیارد تومان بدهی سنواتی دارد و آموزش و پرورش همه بدهی سنواتی خود را پرداخته است.

مدیر عامل بیمه ایران درباره اینکه آیا خودروسازان به تعهدات خود درباره بیمه خودروهای صفر کیلومتر عمل کرده اند، گفت: صنعت بیمه برای تعامل در این حوزه نرم افزار کابیس را راه اندازی کرد که تاکنون ایران خودرو با بیمه ها تعامل داشته و بدهی خود را پرداخت کرده است اما شرکت سایپا مهر ماه امسال با فشار شرکت ها قبول کرد بیمه خودروهای صفرکیلومتر را تحت این نرم افزار تهیه کند ولی همچنان حق بیمه ها را به شرکت های بیمه نمی پردازد.

پورکیانی بدهی سایپا به صنعت بیمه را 1500 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: دنبال این هستیم که این رقم بدهی را از سایپا وصول کرده و آمار دقیقی از میزان بدهی این شرکت به هر یک از بیمه ها به دست آوریم.

پورکیانی درباره آخرین وضعیت کنسرسیوم بیمه انرژی به رهبری بیمه ایران که با هدف مقابله با تحریم ها در صنعت بیمه طراحی شده است، گفت: حدود 10 شرکت در این مجموعه همکاری دارند و به دنبال آن هستیم که تعداد شرکت های عضو را افزایش دهیم.

وی افزود: به تازگی بیمه کوثر به این کنسرسیوم اضافه شده و قرار است بیمه هایی که توانایی و ظرفیت نگهداری ریسک در حوزه انرژی را دارند، در این کنسرسیوم سهیم شوند تا بتوان نسبت بیشتری از ریسک ها را پوشش دهیم.

مدیر عامل بیمه ایران درباره اینکه آیا این شرکت قصد ندارد بیمه ایران معین که در مناطق آزاد فعالیت می کند را به بخش خصوصی واگذار کند، اظهار داشت: ایران معین بر اساس قانون تاسیس شده و همه فعالیت های بیمه ایران را در مناطق آزاد پوشش می دهد و از این رو برنامه ای برای فروش این شرکت نداریم.

پورکیانی درباره بازدهی سرمایه گذاری های این شرکت توضیح داد: متوسط سود حاصله توسط شرکت سرمایه گذاری زیر مجموعه بیمه ایران 18 درصد بوده یعنی از متوسط بازار کمتر نبوده است.

وی درباره اصلاح آیین نامه سرمایه گذاری در صنعت بیمه اظهار داشت: طبق آیین نامه فعلی حداقل باید 30 درصد منابع شرکت های بیمه در بانک ها نگهداری شود اما با توجه به کاهش نرخ سود در سیستم بانکی باید روش های جدید سرمایه گذاری بویژه در بازار سرمایه را جایگزین کنیم.

وی از تهیه طرح جامع املاک در بیمه ایران خبر داد و گفت: در این طرح املاک اداری تفکیک شده و بقیه املاک در سال آینده یا به صورت مشارکتی ساخته شده و به فروش خواهد رفت و یا اگر سود خوبی نداشته باشد، به فروش گذاشته می شود تا درآمد آن در بازارهای دیگری که بازدهی مناسبی دارد سرمایه گذاری شود.

خبرنگاری از پورکیانی درباره پیش بینی دولت برای افزایش سرمایه بیمه ایران در بودجه سال آینده سوال کرد که قرار است از محل فروش سهم دولت در بیمه البرز تامین شود که وی توضیح داد: رقم حاصل از فروش سهم دولت در بیمه البرز اثر چندانی در افزایش نسبت توانگری بیمه ایران نخواهد داشت و حداکثر یک درصد خواهد بود زیرا سهم دولت در بیمه البرز حدود 72 میلیارد تومان برآورد می شود.

رئیس هیات مدیره بیمه ایران افزود: تاکید اصلی ما برای بهبود نسبت توانگری، بر کاهش زیان انباشته است که بخشی از آن از محل اصلاح قانون بیمه شخص ثالث حاصل می شود.

پورکیانی تاکید کرد: در قانون بیمه شخص ثالث بیمه ایران ملزم شده که بدون قید و شرط بیمه نامه صادر کند و بنابراین انتخابی برای کاهش ریسک این رشته بیمه ای ندارد و این کار هر ساله مقدار مشخصی زیان انباشته برای این شرکت رقم می زند.

وی با برشمردن اینکه چهار ریسک بیمه ایران را تهدید می کند که 99.5 درصد آن به ریسک بیمه گری باز می گردد، گفت: از این میزان سهم بیمه شخص ثالث 80 درصد است؛ یعنی 80 درصد علت کاهش توانگری مالی بیمه ایران مربوط به بیمه شخص ثالث است و پس از آن رشته درمان با 19 درصد قرار می گیرد.

پورکیانی در عین حال با اعلام اینکه این شرکت از سال 90 به بعد مجموع ذخایر خود را افزایش داده تا اثر زیان انباشته آن به حداقل برسد، گفت: بنای بیمه ایران از اعلام رقم ناشی از زیان انباشته این شرکت شفاف سازی و رفع مشکل بوده است.