«نود اقتصادی»: مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن، اقدامات انجام شده در حوزه حمل و نقل ریلی در بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را فراوان برشمرد اما گفت که انتظارات از این صنعت بیش از این‌ها بوده و باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت می‌گرفت زیرا راه‌آهن مدیران توانمند و پر تلاشی دارد که باید به آنها میدان داد.

حسن زیاری در گفتگو با «نود اقتصادی» نمره عملکرد دولت‌ها در توسعه شبکه حمل و نقل ریلی را عموما غیرقابل قبول دانست و اعلام داشت که در سالیان اخیر، صنعت حمل و نقل ریلی همواره مظلوم واقع شده و در ظاهر توسعه این صنعت در اولویت یک بود اما در حد حرف باقی مانده و به آن بهای جدی نداده‌اند.

وی اذعان داشت: هنگامی که وسعت شبکه ریلی کشور حدود 9 هزار کیلومتر بود قرار شد تا سال 1404 گستره شبکه ریلی کشور به 25 هزار کیلومتر برسد حال آنکه با نزدیک شدن به سال 1400 وسعت شبکه ریلی از 12 هزار کیلومتر فراتر نرفته که در بقیه موارد هم همینگونه است.

زیاری از اینکه میزان توسعه شبکه ریلی کشور طبق برنامه توسعه‌ای کشور هر ساله به افکار عمومی اطلاع رسانی نمی‌شود و قطار پر سرعت راه اندازی نشده به شدت انتقاد کرد.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت که صنعت حمل ونقل ریلی یک حوزه خدمت رسانی بوده و با توجه به قدیمی و فرسوده بودن بسیاری از خطوط و تجهیزات این صنعت، دولت باید در تامین زیرساخت و ناوگان اقدامات مهمی را انجام دهد و ادامه داد که متاسفانه دولتمردان در این زمینه فقط حرف زده‌اند و در عمل منابعی جدی و کافی را بابت نوسازی ناوگان و خطوط صنعت ریلی تخصیص نمی‌دهند.

وی با انتقاد از طولانی شدن فرایند راه اندازی کریدور شمال به جنوب در کشور گفت که برخی در داخل منتظر حضور سرمایه گذاران هندی، آذربایجانی و روسی برای  توسعه خطوط و بندر چابهار و یا انزلی هستند حال انکه سرمایه گذاران کشورهای مورد اشاره  فقط به منافع کشور خود فکر کرده و سالهاست که فرصت سوزی می کنند.

به گفته زیاری دولت و سرمایه گذاران داخلی باید در این سال ها اولویت و تمرکز خود را به توسعه کریدور شمال به جنوب می گذاردند در غیر اینصورت و با ادامه روند کنونی، ترکیه  گوی سبقت را از ایران ربوده و با اتصال خط آهن کشور خود به گرجستان، و احداث خطوط پر سرعت درعمل  احداث کریدور شمال به جنوب در ایران را فاقد توجیه اقتصادی خواهد کرد.

وی تاکید کرد که ترکیه دنبال اتصال خط آهن کشور خود به گرجستان و آذربایجان و سپس اتصال به کشور هایی مانند چین است که این موضوع یک تهدید برای  کریدور شامل به جنوب ایران محسوب می شود.

مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن،حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی در دولت قبل را به شدت فعال و پررنگ ذکر کرد و گفت که تنها راه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی کشور ، استفاده از توان و دانش داخلی است.

وی با انتقاد از اینکه صنعت ریلی کشور همگام با پیشرفت جهانی  صنعت ریلی توسعه نیافته است، بیان داشت که این صنعت، نیازمند سرمایه گذاری اولیه و کلان از سرمایه گذاران داخلی و بخصوص دولت بوده و اگر بخواهند همچنان منتظر حضور سرمایه گذاران هندی، روسی و حتی چینی باشند در واقع، سرمایه گذاران خارجی قدمی برای توسعه این صنعت ایران برنمی دارند.

زیاری، با استناد به اظهارات برخی از مدیران ارشد وزارت راه وشهرسازی دایر بر الزام برای قرارداد با شرکت‌های خارجی با هدف انتقال تکنولوژی  به صنعت ریلی کشور، افزود که انتقال تکنولوژی فقط در حرف  بوده و در عمل چیزی مشاهده نشده است.

مدیر عامل اسبق شرکت راه آهن یکی از پیش شرط های توسعه  صنعت حمل و نقل ریلی را تخصیص بودجه به گروه‌های پژوهشی داخلی عنوان کرد و گفت که در شش سال اخیر کمترین بودجه به بخش تحقیقات تخصیص داده شده حال آنکه حوزه راه آهن باید مبتنی بر پژوهش بومی و داخلی متمرکز باشد.

مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن،با انتقاد از تاخیر در برقی کردن شبکه ریلی کشور یکی از دلایل مهم این تاخیر را دخالت و تداخل منافع برخی پیمانکاران ذکر کرد که تکلیف مناقصه برگزار شده در سال های گذشته به نتیجه نرسید و روشن نشد.

وی یادآور شد که با دخالت اینگونه پیمانکاران هزینه‌ای 20 برابر قیمت به کشور تحمیل می شود و برقی کردن شبکه ریلی متوقف مانده و باز هم متوقف خواهد ماند.

زیاری در مورد تولید ریلی ملی با وجود امضای قرارداد آن با ذوب آهن اصفهان در چند سال گذشته هم توضیح داد که بعد از امضای این قرارداد مقرر شد تا راه آهن منابع  مالی در این خصوص را اختصاص دهد و ذوب آهن هم برای اجرایی شدن این امر، تغییراتی را در خطوط تولید خود انجام  دهد که تا اکنون هیچیک اجرایی نشده و ابراز امیدواری کرد که  تصمیمات سال های اخیر در این زمینه متوقف نماند.