«نود اقتصادی»- مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی، شرکت بیمه دولتی ایران و بیمه مرکزی را فاقد افراد بازنشسته دانست و گفت در بررسی‌های نخستین به هیچ مدیر با عضو هیات مدیره بازنشسته مشمول منع به کارگیری از افراد بازنشسته برنخورده است.

قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، از یکم مهر سالجاری برای اجرا ابلاغ شده و دستگاه‌های مشمول مکلفند ظرف مدت 60 روز، افرادی را که مشمول این قانون هستند را  از خدمت منتزع و با آنها تسویه حساب کنند.

عباس مرادپور در گفتگو با «نود اقتصادی» با بیان اینکه همچنان در حال بررسی دقیق برای یافتن افراد بازنشسته مشمول قانون مذکور است، در عین حال افزوده که بانک‌های صادرات، ملت و تجارت مشمول این قانون نمی‌شوند زیرا طبق تعریف ماده 4 قانون محاسبات و قانون خدمات کشوری، شرکت‌هایی دولتی محسوب می‌شوند که به نحوی از انحاء از بودجه دولت استفاده کنند، حال آنکه بیش از 50 درصد سهام بانک‌های مورد اشاره واگذار شده و از بودجه دولت هم استفاده نمی‌کنند، بنابراین از نظر وزارت اقتصاد مشمول این قانون نمی‌شوند.

وی در مورد بازنشسته بودن رضا دولت آبادی، مدیرعامل فعلی بانک تجارت هم توضیح داد که او چندین سال قبل یکبار زودتر از موعد رفته و دوباره برگشته، هر چند که این بانک مشمول مجموعه‌های دولتی نمی‌شود، هر چند که بخشی از سهام دولت در این بانک‌ها باقی مانده باشد.

مرادپور اذعان داشته که بانک‌های دولتی مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان هستند و هریک از مدیران و یا اعضای هیات مدیره که مشمول این قانون باشند باید برکنار شوند وادامه داد که در بررسی اولیه مشخص شد که مدیر مشمول این قانون در بانک‌های دولتی وجود نداشته چرا که عمده آنها دارای مدرک تحصیلی فوقق لیسانس هستند.

مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اموراقتصادی ودارایی، ضمن تایید اتمام مدت ماموریت برخی از اعضای هیات مدیره  بانک های دولتی گفته که مدت ماموریت  آنها را اساسنامه بانک ها تعیین می کند که عمدتا دو یا سه ساله است ولی طبق قانون، مادامی که فرد جایگزین معرفی نشده ، کما کان  همان افراد قبلی عضو هیات مدیره هستند.

وی،درعین حال،تاکیدکرده که بهتراست بعد از اتمام مهلت دوره هیات مدیره بانک های دولتی یا بیمه  ایران سریعتر این افرادجایگزین شوند وهرچه سریعترتمدید ویا تعویض شوند.

مرادپور،درباره واگذاری سهام دولت در شرکت های بیمه ای از جمله البرز و اتکایی امین،گفت که قرار بوده که در دو سال ابتدایی برنامه ششم توسعه سهام دولت در شرکت های بیمه ای به فروش برسند که در این راستا سهام دولت دربیمه آسیا واگذار شد.

وی افزود که تا اکنون سه بار فروش سهام دولت در بیمه البرز آگهی شده اما فروش نرفته که در این راستا مشکلاتی چون عدم تایید اهلیت خریدار از ناحیه سازمان بورس و بیمه مرکزی یکی از این موارد بوده است.

مرادپور، واگذاری اجرای ترک بنگاهداری در بانک‌های دولتی در 10 ماهه گذشته را خوب ارزیابی کرد و به «نود اقتصادی» گفت که بانک‌های دولتی از دیماه سال گذشته تا اکنون 7600 میلیارد تومان شرکت و ملک خود را واگذار کرده‌اند و با آمدن وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی هم واگذاری بنگاه‌ها سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.