«نود اقتصادی»: سرپرست شرکت بیمه ایران معین،مشکلات پیش روی شرکت های بیمه ای فعال در مناطق آزاد را به دو مولفه اصلی دسته بندی کرده و گفته است که گزینه نخست،مربوط به محدودیت ها و مسائل ذاتی مناطق آزاد بوده و دومی هم برگرفته از رقابت شدید و نرخ شکنی ها و ارایه خدمات غیر فنی است.

"حسن اسلامی پناه"،در توضیح بیشتر مولفه نخست با ابراز تاسف از اینکه از ابتدای تاسیس مناطق آزاد در کشور، عنایت لازم به ذات این مناطق یعنی تاسیس قطب رشد و مراکز تهییج تولید و صادرات نشده است، افزوده که با گذشت سال ها، این مناطق به جای نقش آفرینی به عنوان مرکز تولید و صادرات،تبدیل به مبادی واردات با اقتصادی نامولد و ناهمگون با الزامات محلی شده  که در نتیجه، این مساله منجر به توسعه نیافتگی  اقتصاد منطقه ای و محلی مناطق آزاد شده است.

وی، ادامه داده که در چنین شرایطی،شرکت های بیمه ای به عنوان پوشش دهنده ریسک های فعالیت های  اقتصادی، اجتماعی از جمله بیمه های مهندسی،مسئولیت و انرژی و خانوادگی مانند بیمه های زندگی، تحت تاثیر قرار گرفته اند، حال آنکه شرکت های بیمه ای می توانستند با پوشش ریسک ها و تقلیل نا اطمینانی ها، تسهیل گر سرمایه گذاری در مناطق آزاد باشند.

اسلامی پناه، اذعان داشته که مغفول ماندن این مناطق که البته به  نوبه خود از اقتصاد کلان کشور تاثیر می پذیرند، شکوفایی بیشتر شرکت های بیمه ای مناطق آزاد را با موانع جدی روبرو کرده است.

رئیس هیات مدیره شرکت بیمه ایران معین،تصریح کرده که مولفه دوم بر وجود رقابت ناعادلانه در مناطق آزاد تجاری و ویژه صنعتی دلالت دارد که متاسفانه درحالیکه شرکت های بیمه مناطق آزاد،مجوز فعالیت در سرزمین اصلی را ندارند اما شرکت های ثبت شده اصلی، در این مناطق فعالیت می کنند.

وی،اظهار کرده گفته: گرچه فعالیت آن ها در این مناطق به افزایش رقابت و بهبود کیفیت و خدمات می انجامد اما متاسفانه برخی نرخ شکنی ها و نرخ های غیر فنی باعث اختلال و وارد آمدن لطمات سنگینی به فعالیت  حرفه ای  صنعت بیمه در این مناطق  شده است.

اسلامی پناه، یکی از راه حل های معضل از پیش گفته را  ارایه مجوز برای  فعالیت در مناطق اصلی به شرکت های مناطق آزاد دانست و اعلام داشته که این مجوز حتی می تواند مربوط به رشته های خاصی باشد که شرکت ها در آنها تبحر لازم را دارند و در این صورت با چنین امکانی هم بازار برای شرکت ها  توسعه خواهد یافت و هم مشتریان با طیف گسترده تری از خدمات مواجه خواهند شد.

در حال حاضر و با احتساب تعداد منطقه آزاد فرودگاهی ،مناطق تحت پوشش شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هشت منطقه بوده که برآوردمی شود در هفت منطقه آزاد یک میلیون نفر ساکن بوده که از این تعداد، حدود 280 هزار نفر در مناطق آزاد و در مناطق ویژه نیز 185 هزارنفر مشغول به کار هستند.