«نود اقتصادی»: مدیرعامل شرکت صرافی ملت،افزایش ناگهانی نرخ ارز در بازار غیر رسمی را برگرفته از جو روانی حاکم بازار برشمرد و یاد اور شد که قیمت های  دلار یا سایر ارزهای ثبت شده  بر روی تابلوهای صرافی‌ها واقعی نیست!

محسن مشیری در گفتگو با «نود اقتصادی» تاکید کرده که باید بین سطح عمومی قیمت‌ها برای واردات کالا و بازار ثانویه و آن چیزی که به صورت روانی در این خصوص وجود دارد یک تناسبی وجود داشته باشد، حال آنکه اختلاف قیمت بین بازار توافقی و آزاد و بازار ثانویه همخوانی ندارد.

روز گذشته، برخی صرافی‌ها در خیابان فردوسی به مسافران و سایر افرادی که در لیست واجدان شرایط دریافت ارز قرار دارند، دلار را با قیمت ۱۲۸۰۰ تومان فروخته اند.

به گفته وی، بخش اعظم معاملات درشرایط فعلی از طریق ارز ناشی ازصادرات کالا صورت می گیرد،هرچند که بخش بسیار اندکی هم از طریق بازار آزاد وتوافقی  صورت می پذیرد ، بنابراین افزایش ناگهانی قیمت ارزدر بازار غیر رسمی جو روانی حاکم برجامعه  بوده که با تمهیدات بانک  مرکزی و کانون صرافان  این فاصله کاهش خواهد یافت.

مشیری، پیش بینی کرد که در روزهای آینده نرخ دلار در بازار غیر رسمی کاهشی خواهد بود، چون هیچ دلیل منطقی پشت آن وجود ندارد که افراد بخواهند دارایی‌های خود را  با این قیمت توجیه کنند، بنابراین بازار روانی ایجاد شده و باید از طریق ابزارهایی به مردم این اطمینان داده شود که قیمت‌ها در بازار غیر رسمی واقعی نیستند.

مدیرعامل شرکت صرافی ملت، تایید کرده که شرکت‌های صادرکننده، ارزهای ناشی از صادرات خود را به خوبی به این امر اختصاص می‌دهند.

وی گفت که در شرایط فعلی حتی برای بسیاری از واردکنندگان کالا، واردکردن کالا با ارز 8 هزار تومانی به صورت یورو گران بوده، و این امر نشان می‌دهد که با هزینه‌های سرباری که درکنار بازار ثانویه وجود دارد، سطح عمومی قیمت‌ها نمی‌تواند از رقم  ارز 8 تومانی افزایش بیشتری  پیداکند.

مشیری اختلاف قیمت کنونی بین ارز بازار ثانویه و توافقی را ناشی از نیازهای آنی برخی افرادی برشمرد باشد که نمی توانند ارز مورد نیاز خود را از مسیرهای  دیگر تامین کنند.

مدیرعامل شرکت صرافی ملت، جمع بندی کردکه  افزایش فعلی قیمت ارز در بازار غیر رسمی رارطبیعی و واقعی ندانست که محصولی آثار روانی روانی بوده و حتی می تواند برخی متغیرهای دیگر هم روی آن تاثیر گذار باشد اما در سطح جامعه این قیمت متعادل نیست.

وی احتمال داد که روند نرخ ارز در روزهای  آتی در بازار غیر رسمی کاهش باشد اما نقش بانک مرکزی و تمهیداتی  که در نظر گرفته بسیار مهم بوده و قطعا با این شرایط مقابله خواهد شد.