«نود اقتصادی»- دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته خبر داده که با افزایش و گران شدن قیمت بلیت در صنعت حمل و نقل هوایی، بر تعداد مسافران صنعت حمل و نقل ریلی افزوده شده و در حال حاضر تمامی قطارهای مسافری مملو از مسافر بوده اما ابراز تردید کرده که این روند در بلند مدت ادامه دار باشد زیرا با توجه به افزایش هزینه‌ها، اضافه کردن هر صندلی در بخش ریلی به ضررهای صنعت افزوده می‌شود.

مجید بابائی ابراهیم آبادی در گفتگو با «نود اقتصادی» برآورد کرده که به طور متوسط تامین نیمی از قطعات بخش قطارهای مسافری منشا ارزی داشته حال آنکه دولت به شبکه مسافری ریلی ارز دولتی نداده و درخواست انجمن از دولت برای تامین ارز دولتی در بخش مسافری با استقبال دولت مواجه نشده است.

سخنگوی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته اظهار داشته که از ابتدای سالجاری هزینه‌های ارزی شرکت‌های حمل و نقل ریلی سه برابر شده و از نظر ریالی هم هزینه‌ها 40 درصد افزایش یافته است.

وی اذعان داشت که اداره وضعیت جاری موجود برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی مخاطره انگیز و امکان تامین قطعات هم به شدت دشوار شده و به «نود اقتصادی» توضیح داده است که قیمت یک واگن با دلار 3700 حدود سه میلیارد تومان بوده که اکنون به 8 میلیارد تومان رسیده، بنابراین با ادامه روند موجود و اقتصادی نبودن نرخ فعلی بلیت قطار ،به مرور از تعداد قطارها در مسیرهای عبوری مختلف کاسته خواهد شد.

بابایی ابراهیم آبادی، افزود که درحال حاضر به صورت روزانه حدود 100 قطار در شبکه ریلی تردد می کنند که بسته به فصول مختلف  15 درصد در این آمار کم یا زیاد می شود.

وی با بیان اینکه از آذرماه سال 94 تا اکنون دستکم سالانه 15 درصد افزایش تورم به وجودآمده است گفت که با نوسانات اخیر نرخ ارز، افزایش قیمت ها به 150 درصد رسیده،حال آنکه در سه سال اخیر، فقط یک بار امسال افزایش 10 درصد نرخ بلیت اعمال شده که دولت تلاش دارد تا این رقم هم به حالت قبلی خود باز گردد.!

به گفته وی، تورم شدید بر ناتوانی در سرمایه گذاری شرکت ها تاثیر گذار بوده  هر چند که اگر نرخ بلیت قطار به دو برابر هم افزایش یابد قدرت خرید مردم باری  تهیه بلیت قطار ها کاهش یافته و مسافران به سمت حمل و نقل جاده ای  حرکت می کنند.

دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی وخدمات وابسته، یگانه راه حل معضل شبکه مسافری ریلی را شناور سازی و آزاد سازی نرخ ها و تامین ارز دولتی در بخش حمل و نقل مسافری دانست که درصورت تحقق چنین رخدادی، شرکت‌های ریلی برای ارایه تخفیف و خدمات بهتر با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

وی خبرداد که قطارهای حومه‌ای شهری عمدتا زیانده بوده، حال آنکه به صورت روزانه جابجایی زیادی از مسافران بر عهده بخش مسافری ریلی حومه‌ای بوده و با گذشت 18 ماه از برنامه ششم توسعه هنوز شرکت حمل و نقل ریلی حومه‌ای راه اندازی نشده است.

بابایی ابراهیم آبادی گفت که در مسیرهای حومه‌ای هزینه تمام شده برای شرکت‌ها 15 هزارتومان بوده که یک پنجم آن از ناحیه شرکت‌ها دریافت می‌شود، بنابراین دولت باید از این بخش حمایت جدی را به عمل آورد.