«نود اقتصادی»:مدیر عامل بیمه اتکایی امین،علت فروش نرفتن سهم دولت از بیمه اتکایی امین را عرضه این سهم به قیمت بسیار بالاتر از قیمت تابلو معاملات بورس دانست که سبب شده پس از سه نوبت عرضه بلوکی تاکنون به فروش نرود.

مصطفی کیایی از برنامه بیمه اتکایی امین برای افزایش سرمایه به میزان 20 درصد خبرداد و گفت: تحولات اقتصادی پرشتاب که از ماههای پایانی سال گذشته آغاز و امسال ادامه یافت، سبب کاهش ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی شد؛ از سوی دیگر ارزش اموال و دارایی های بیمه گذاران که از طریق بیمه گران مستقیم تحت پوشش بیمه اتکایی امین قرار گرفته، به شکل بی سابقه ای سیر صعودی داشته است بنابراین سرمایه این شرکت  به میزان سال های گذشته قادر به حمایت از اموال بیمه شده گان نیست.

وی اظهارداشت که این شرکت‌ها که افراد و اموال بسیاری را در سطح گسترده‌ای بیمه می کنند به نوبه خود در مقابل خطرات سنگین یا انبوه تعهداتی قرار می‌گیرند که جبران خسارت‌های احتمالی آنها خارج از توان مالی این شرکت‌هاست و نگهداری این تعهدات توجیه فنی و اقتصادی ندارد.

مدیر عامل بیمه اتکایی امین،تاکید کرد: این شرکت، در صورت های مالی جدید خود نرخ تسعیر یورو را هشت هزار تومان و معادل نرخ بازار معین کرد تا به شکل صوری و غیرواقعی سود شناسایی نشود.

کیایی اضافه کرد: امروز برای تامین ارز و پرداخت تعهدات، این شرکت نیازی به بیمه مرکزی و بانک مرکزی ندارد.

به گفته وی، شرکت های بیمه ای مجبور می  شوند تا ارز مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند؛ بنابراین این تشکیلات نیز در تهیه صورت های مالی، نرخ تسعیر ارز را بر اساس بازار آزاد سنجیده تا در زمان پرداخت خسارت و تهیه ارز از بازار آزاد با مشکل مواجه نشود.

مدیرعامل بیمه اتکایی امین تاکید کرد: دریافت نکردن اطلاعات برخی از شرکت های واگذارنده از جمله علل کاهش میزان خسارت پرداختی بوده که پس از دریافت و تکمیل مدارک در حساب ها ثبت خواهد شد.

کیایی درباره خسارت کشتی سانچی و سقوط هواپیمایی آسمان در مسیر یاسوج که زمستان سال گذشته روی داد هم گفت: این موارد در ذخایر خسارتی مربوطه در حساب ها لحاظ شده و آمادگی این شرکت برای پرداخت سهم خود از خسارت ها به شرکت های واگذارنده ریسک اعلام شده است.

به گفته کیایی، رویه این شرکت در زمینه سرمایه گذاری منجر به بهینه سازی پرتفوی سرمایه گذاری در سهام شرکت های بورسی و فرابورسی، انتقال بخشی از وجوه سپرده گذاری نزد بانک ها شده و در بازار سرمایه و خرید اسناد خزانه اسلامی با بازدهی بالاتر از سپرده های بانکی با هدف کمک به دولت اقدام کرده است.

کیایی سود هر سهم برای 9 ماهه سال مالی 97 این شرکت را 223 ریال اعلام کرد که رشد پنج درصدی نسبت به بودجه تعدیل شده سال 97 داشته و فاقد هرگونه زیان انباشته است.