«نود اقتصادی»: میثم مهرپور- کارشناس ارشد علوم اقتصادی- قیمت سکه و طلا به‌طور کلی به دو عامل قیمت اونس جهانی و برابری ریال به دلار بستگی دارد. قیمت اونس جهانی که روند نسبتا معمولی را طی کرده و شوک خاصی در آن مشاهده نمی‌شود. 

➖از طرفی محاسبات دلار در راستای نرخ 4200 تومانی آن و برابری آن با ریال نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی در افزایش قیمت سکه داشته باشد. از طرفی هر اونس طلا حدود 32 گرم وزن و هر سکه (بهار آزادی) حدود هشت گرم وزن دارد. یعنی با هر اونس طلا می‌توان چهار سکه بهار آزادی ضرب کرد. با این حساب و به‌صورت تقریبی می‌توان گفت با در نظر گرفتن قیمت جهانی 1300 دلار برای هر اونس طلا، قیمت طلای مورد استفاده برای هر سکه بهار آزادی 325 دلار خواهد بود که با اعلام رقم 4200 تومان برای هر دلار، قیمت طلای مورد استفاده در ضرب هر سکه بهار آزادی حدود یک‌میلیون و 400 هزار تومان است. 

➖طبیعتا فروش سکه بهار آزادی به قیمت دومیلیون و 500 هزار تومان و اختلاف بیش از یک‌میلیون تومانی این محاسبه را نیز نمی‌توان ناشی از هزینه‌های ضرب سکه از سوی بانک مرکزی و هزینه‌هایی چون حمل‌ونقل، بیمه و... شمش طلا به کشور دانست. با در نظر گرفتن این موارد و با دلار 4200 تومانی مورد تایید دولت قطعا قیمت سکه باید رقمی بین یک‌میلیون و 500 تا یک‌میلیون و 700 هزار تومان باشد نه بیشتر! همان‌طور که در اواخر سال 96 قیمت سکه رقمی حدود یک‌میلیون و 400 هزار تومان بود.

➖طی پنج سال گذشته و با روی کار آمدن دولت یازدهم نقدینگی روندی صعودی را آغاز کرد به‌طوری که در یک بازه پنج‌ساله از سال 92 از رقم 490 هزار میلیارد تومان به بیش از 1500 هزار میلیارد تومان رسیده است. اگرچه در طول این سال‌ها کارشناسان اقتصادی به طرق مختلف نسبت به تبعات این موضوع به دولت هشدار داده بودند، اما دولت و مقامات اقتصادی در کمال خونسردی این موضوع را عادی و بلااشکال دانستند. 

➖حالا غول خفته نقدینگی که در طول سال‌های گذشته نسبت به بیدار شدن آن هشدارهایی داده می‌شد به‌واسطه عدم هدایت آن از سوی دولت به بازارهای مولد به‌دنبال بازاری برای کسب سود بیشتر است. درواقع حرکت این حجم از نقدینگی که در ماه‌های پایانی سال 96 آغاز شده بود، در اواخر این سال در بازار ارز و سپس در بازار مسکن خودی نشان داد و حالا بخت خود را در بازار سکه امتحان می‌کند.