به گزارش «نود اقتصادی» علامیرمحمد صادقی اظهار کرد: به طور کلی بزرگ‌ترین مشکلی که صنعت ما دارد مربوط نقدینگی است که البته شاید برخی خواص چنین مشکلی را نداشته باشند. امروزه صنعتگران ما هم برای تهیه مواد اولیه و هم جهت پرداخت‌هایی که بابت فعالیت کارخانه‌ نظیر پول آب، برق و گاز دارند با مشکل تامین نقدینگی مواجه می‌شوند. از طرف دیگر کالایی که تولید می‌شود اکثریت صنعتگران باید بفروشند؛ در نتیجه برای گردش هر واحد صنعتی نقدینگی لازم است. امروزه صنعتگران چاره‌ای جز اخذ وام ندارند، ولی متاسفانه بانک‌ها یا به صنعتگران وام نمی‌دهند یا در صورت پرداخت وام شرایط سخت و جانکاهی را در نظر می‌گیرند که این برای صنعت مقرون به صرفه نیست.

وی افزود: در نتیجه باید زمینه‌ای فراهم شود که صنعتگران بتوانند دسترسی به نقدینگی با هزینه خیلی کم داشته باشند. دولت باید با تدوین استراتژی منسجم از ‌بخش‌خصوصی حمایت کند. این حمایت هم می‌تواند به ‌صورت اصلاح قوانین و مقررات باشد و هم می‌تواند شامل بسته‌های حمایتی-مالی باشد. مهم‌ترین مشکل حوزه تولید و صنعت کمبود نقدینگی است. دولت باید برای تامین نقدینگی در این حوزه برنامه منسجمی داشته باشد. همچنین در رابطه با برخی از مواد اولیه که لازم است از خارج بیاورند، بانک‌ها یا گشایش اعتبار نمی‌کنند یا با پیش‌پرداخت بسیار بالا این اتفاق می‌افتد. به هر صورت اکنون صنعت ما چنین مشکلی دارد. به علاوه رکودی که در بازار داخل حاکم است باعث می‌شود اغلب تولیدکنندگان کالای خود را انبار کنند و به فروش نرسانند؛ این موضوع علاوه بر اینکه صنعت را به رکود کشانده نیاز به نقدینگی را نیز افزایش داده است.

این عضو اتاق بازرگانی گفت: پرداخت سودهای نامتعارف بانکی و خارج از ضوابط بانک مرکزی نیز در رکود صنعت بی‌تاثیر نبوده و باعث شده است مقدار زیادی از سرمایه از این بخش به بانک‌ها منتقل شود. این اتفاق تولید داخلی را نیز زیر سوال می‌برد. بانک‌ها سود اضافی می‌پردازند و این امر ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد که به نظر می‌رسد که نیاز به بازنگری عمیقی دارند.