«نود اقتصادی»- معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن، قراردادهای سازمان متبوع خود برای اجرا در حوزه توسعه زیربناهای ریلی کشور را به دو دسته در حال مذاکره و قراردادهای از قبل امضا شده، تقسیم بندی کرده و اعلام داشته که در راستای قراردادهای در حال مذاکره، تا این لحظه شرکت‌های ایتالیایی، اسپانیایی، روسی، اتریشی و حتی چینی، هیچ بازخورد کتبی دایر بر آمدن یا نیامدن به طرح‌های زیربنایی ریلی ایران به شرکت راه آهن، انعکاس نداده اند.

مازیار یزدانی درگفتگو با «نود اقتصادی» گفته است که شرکت راه آهن برای برقی کردن خطوط مسیر ریلی تهران – تبریز، تهران - همدان - سنندج ، مذاکراتی با شرکت‌هایی از ایتالیا، اسپانیا، روسیه، اتریش و چین داشته و همه آنها برای  اجرای این طرح ها اعلام آمادگی کرده اند و حتی  هفته گذشته هم شرکت اسپانیایی از طرح های ایران بازدید داشته و در حال حاضر، ایران با همه آنها برای همکاری" ام او یو"داشته  اما هنوز قرارداد رسمی با آنها امضا نشده است.

به گفته وی، علاقه شرکت‌های اروپایی و چینی برای حضور در این طرح ها بسیار بالا بوده اما اروپایی ها در شرایط فعلی درحال بررسی برای قرار نگرفتن در زیر تبعات تحریم ترامپ هستند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، چندی پیش، رسماً خروج کشورش از برجام را اعلام کرد و به دولت خود دستور داد تا در موعد مقرر تحریم‌ها علیه ایران را به اجرا بگذارد؛ تحریم‌هایی که به گفته وزارت خزانه‌داری آمریکا، به تدریج ودردو دوره ۹۰ و ۱۸۰ روزه بار دیگر برقرار خواهند شد.

یزدانی، در راستای توضیح نوع دوم قراردادهای از قبل امضا شده شرکت راه آهن با شرکت های خارجی خبرداد که ماه آینده، کلنگ اجرای برقی کردن خط سیر تهران - گرمسار - اینچه برون به ارزش 1.5 میلیارد یورو و با فاینانس روس ها به زمین خواهد خورد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن، زمان اجرای توسعه این طرح را سه سال ذکر کرد و گفت که طول این محور  470 کیلومتراست.

وی، درعین حال گفت که راه آهن دو قرارداد بزرگ دیگر برای  برقی کردن خط آهن تهران -  مشهد  و خط سریع السیر قم - اصفهان داردکه درحال اجرا بوده و طرح توسعه این دو مسیر یعنی تهران – قم- اصفهان و تهران -  مشهد با چینی‌ها است.

یزدانی تاکید کرد که راه آهن درحال حاضر، هیچ مشکلی برای اجرای قرادادهای از قبل امضا شده با شرکت‌های خارجی ندارد.

معاون فنی و زیربنایی شرکت راه آهن با بیان اینکه در سال 96 دستکم به 73 درصد از اهداف توسعه ای خود دست یافته خبر داد که در سالجاری خطوط حومه گرمسار - هشتگرد و خطوط بافق - میبد افتتاح می‌شود.

وی گفت که در سال گذشته حدود 70 درصد منابع به شرکت راه‌آهن تخصیص یافته که بخشی از این تخصیص منابع مربوط به طرح‌های کارگری بوده و در راستای طرح‌های توسعه زیربنایی کشور محسوب نمی‌شود.

یزدانی، برآورد کرد که با میزان تخصیص منابع و اعتبارات، راه آهن در سالجاری 500  کیلومتر خط آهن تحویل خواهد داد.