«نود اقتصادی»- مسعود براتی – کارشناس ارشد اقتصاد بین الملل و متخصص حوزه تحریم‌ها- آیت الله خامنه ای دیروز فرمودند امروز دوران «بزن در رو» گذشته است و آمریکایی‌ها از درگیری مستقیم نظامی با ایران هراس دارند، لذا آنها اکنون تمرکز خود را بر جنگ اقتصادی و جنگ فرهنگی گذاشته‌اند و اتاق جنگ اقتصادی با نظام جمهوری اسلامی، وزارت خزانه‌داری آمریکا است.
در آمریکا وزارت خزانه‌داری مسئول اعمال تحریم‌ها علیه اهداف سیاست خارجی آمریکا است که ایران هم یکی از این اهداف است. در این بین، در وزارت خزانه‌داری آمریکا معاونتی به نام «معاونت اطلاعات مالی و تروریسم» وجود دارد که وظیفه اصلی این معاونت، هدف‌گیری یا ایجاد محدودیت‌های مالی علیه اهداف سیاست‌های خارجی این کشور است. این معاونت بعد از سال 2001 شروع به فعالیت کرد و به‌مرور زمان بسیار پر و بال گرفت و از سال 2004 یا 2005 به‌طور ویژه علیه ایران شروع به فعالیت کرد. ازجمله اقدامات مهم این معاونت علیه کشورمان، می‌توان به تحریم افراد و نهادهای ایرانی در قالب «لیست تحریمی آمریکا» یا (SDN) اشاره کرد که تا مقطع قبل از برجام حدود 700 نفر فرد، نهاد و کشتی ایرانی را شامل می‌شد که بعد از برجام این لیست به حدود 200 فرد تقلیل پیدا کرد، اما اخیرا این لیست به 230 نهاد یا فرد افزایش یافته است.
از اقدامات دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌توان به رایزنی‌های بسیار فعالانه این نهاد با بخش‌های اقتصادی کشورهای دیگر اشاره کرد که هدفش همراه کردن بخش‌های اقتصادی کشورهای مختلف جهان برای کاهش مبادلات تجاری و تحریم اقتصاد ایران است. این تعاملات که با عنوان دیپلماسی مالی در روابط بین‌الملل شناخته می‌شود، از سوی وزارت خزانه‌داری به‌صورت فعالانه انجام می‌گیرد.
برای مثال گزارشی که در سال 2013 توسط کنکره آمریکا از فعالیت‌های وزارت خزانه‌داری این کشور منتشر شده است، نشان می‌دهد این نهاد برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران، به‌طور خاص برای تحریم‌های بانکی که بسیار مهم هستند، طی دو سال با 165 بانک در سراسر جهان مذاکره کرده است.
در سال‌های اخیر نیز نمونه اقدامات این نهاد در جنگ اقتصادی با کشورمان، می‌توان به سفر ترامپ (اردیبهشت سال گذشته) به عربستان اشاره کرد که طی آن، این نهاد با همکاری بخش اقتصادی عربستان، «مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم» را تاسیس کردند که می‌توان آن مرکز را پایگاه جنگ اقتصادی آمریکا در خارج از مرزها نامید به‌طوری که این نهاد همانند پایگاه‌های نظامی این کشور، وظیفه جنگ اقتصادی در خارج از مرزها را برعهده دارد.
مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم مسئولیت محدود کردن روابط مالی ایران در حوزه خلیج‌فارس را دارد که ازجمله اقدامات این مرکز هم می‌توان به موردی اشاره کرد که اخیرا در امارات اتفاق افتاد و بازار ارز کشور را دچار اختلال کرد. اینها نتیجه اقدامات وزارت خزانه‌داری آمریکاست.