«نود اقتصادی»:جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار «نوداقتصادی» در خصوص به بن بست رسیدن طرح خرید هواپیماهای پسابرجامی گفت: قراردادهای امضا شده به چند دلیل صرفا روی کاغذ است و عملیاتی نخواهد شد و من قبلا هم این مسائل را هشدار داده بودم.

وی، در خصوص عوامل عملیاتی نشدن توافقات پسابرجامی خرید هواپیما گفت: از ابتدا مشکل تامین منابع برای خرید هواپیما وجود داشت چرا که شرکت های خارجی درخواست واریز 40 درصد از مبلغ قرارداد که حدود 90 میلیارد دلار می شد را داشتند که با توجه به شرایط کشور دولت قادر به تامین این حجم منابع مالی را نبود.

وی خاطر نشان کرد: طبق قرار داد ژنو1 غربی ها متعهد شدند ضمن آزاد کردن پول های بلوکه شده کشور محدودیت های فروش قطعات هواپیما را بردارند در حالی که از 120 موتور هواپیما مورد نیاز به قطعات، صرفا 12 عدد از آنها تامین قطعه و تعمیر شدند، بنابراین غربی ها به عهد خود برای تامین قطعه عمل نمی کنند چه برسد به فروش هواپیما جدید.

عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس گفت: غربی ها در ابتدا به بویینگ اجازه دادند که به تهران بیاید تا ببیند می توانند در پوشش دفتر بویینگ در تهران به جاسوسی و جمع آوری اطلاعات بپردازند یا نه و وقتی دیدند این امر امکان پذیر نیست وزارت خزانه داری آمریکا اجازه ورود به بویینگ به ایران را نداد.

این نماینده مجلس ادامه داد: فاجعه بزرگ این بود که وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد بعد از برجام نیاز به خرید قطعه از بازار سیاه نیست و شرکت های هواپیمایی می توانند به صورت رسمی قطعات را خریداری کنند در حالی که غربی ها برای برقراری ارتباط تجاری، اطلاعاتی را از شرکت های هواپیمایی در خواست کردند که شامل تمام اطلاعات دوره 30 ساله دور زدن تحریم ها توسط ایران بود.

وی افزود: شرکت‌های غربی به واسطه این فرم ها اطلاعاتی درباره بخش های مختلف صنعت هواپیمایی همچون مقدار نیاز صنعت هواپیمایی به قطعات،طرف های تجاری صنعت هواپیمایی کشور در دورات تحریم،راه های ورود قطعات به کشور در دوران تحریم و بخش های خصوصی کشورهای ثالث  که در دوران تحریم با ما همکاری داشتند را شناسایی کردند و در واقع در این امر صنعت هواپیمایی تخلیه اطلاعاتی شد و حال مسئولان هواپیمایی می گویند که پس از دادن اطلاعات دیگر حتی نمی توانیم لاستیک هواپیما از خارج بخریم.

وی،با اشاره به سیاسی و تبلیغاتی بودن واردات چند فروند هواپیمای مرجوعی در سال گذشته گفت:آقای ظریف در گزارش شماره 4 اجرای برجام که در کمیسیون امنیت ملی قرائت شد اعتراف کرد که هواپیماهای وارداتی دست دوم بوده است.

کریمی قدوسی گفت: مسئول این مسائل دولت است و آقایان ظریف و آخوندی باید در این باره پاسخگو باشند و ما در گزارش بعدی کمیسیون امنیت ملی درباره برجام به این مسئله اشاره خواهیم کرد.

وی در خصوص استیضاح احتمالی عباس آخوندی درباره به بن بست رسیدن خرید هواپیماهای پسابرجامی نیز گفت: البته مجلس باید پیگیر باشد اما مردم ما دیدند که مجلس، مجلس استیضاح نیست و خیال دولت را راحت می‌گذارد.