به گزارش «نود اقتصادی» اصغر سمیعی رئیس هیات موسس کانون صرافان اظهار کرد: مدیریت توزیع ارز در ماه‌های اخیر به‌طور کامل مثبت و موفق نبود. دلیل آن هم نه اینکه بالا رفتن نرخ در بازار باشد، چرا که افزایش نرخ ارز دلایل خودش را دارد و مدیریت توزیع مسئول کنترل و پایین نگاه داشتن آن نیست، ولی مدیریت توزیع ارز باید مراقب باشد که در بازار نوسانات و تلاطمات توسط سود جویان و فرصت طلبان ایجاد نشود. باید مراقب باشد که در قیمت‌های تزریقی و بازار جوری اختلاف نباشد که ایجاد رانت کند. باید مراقب باشد بین صرافان شهرستانی و تهرانی تبعیض حاکم نشود.

وی خاطرنشان کرد: نوسان و تلاطمی که در این چند هفته در بازار ارز مشاهده شد ما را به یاد سال‌های ۹۰ و ۹۱ انداخت و دلیل اصلی آن هم اختلاف جدی قیمت بین نرخ ارز مداخله‌ای با قیمت بازار آزاد بود که گاهی تا حدود 10‌ درصد می‌رسید. از طرف دیگر در حالی که در حال حاضر حدود 400 صرافی مجاز در شهرستان‌ها و حدودا 200 صرافی مجاز در تهران داریم، معلوم نیست به چه علت تنها یک شعبه (صرافی بانک ملی) را برای آن 400 صرافی شهرستانی و بیشتر از 20 مرکز (سایر صرافی‌های بانک‌ها) برای این 200صرافی تهرانی در نظر گرفته شده که این یعنی ایجاد ازدحام و شلوغی برای شهرستانی‌ها که باعث شده خیلی از آنها از خیر خرید و توزیع ارز مداخله‌ای صرف نظر کنند.

سمیعی گفت: در حالی که به هر 10 صرافی تهرانی یک صرافی بانک توزیع‌کننده ارز مداخله‌ای می‌رسد که باعث شده تهرانی‌ها با سهولت بیشتر نسبت به شهرستان‌ها خرید خود را انجام بدهند و این دانسته یا ندانسته نوعی تبعیض محسوب می‌شود. راجع به دلایلی که باعث افزایش نرخ ارز می‌شود، بارها گفته‌ام که تفاوت نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشورهای حوزه دلار باید خود را روی قیمت دلار نشان دهد و پول‌های دیگر هم پیرو نرخ برابری با دلار هستند. البته غیراز آن اقبال و اعتماد مردم هم به یک پول باعث استحکام آن و عدم اعتماد مردم به یک پول هم باعث تزلزل آن و طبعا افت قیمت آن می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شاید قوی ترین پول جهان یورو باشد،‌ ولی اگر قرار باشد برای مثال صبح فردا هر آلمانی 500 یورو در دست بگیرد و بخواهد آن را تبدیل به دلار کند، مسلم بدانید که تا عصر فردا ارزش پولشان به یک سوم و یا کمتر کاهش می‌یابد. درمورد قیمت ارز هم باید بگویم که اینکه قرار باشد قیمت واقعی ارز محاسبه شود، در قدم اول باید قیمت پایه و زمان را تعیین کرد، برای مثال اگر در فروردین سال ۱۳۵۷ قیمت دلار 70 ریال بود و آن قیمت را صحیح و واقعی فرض کنیم و متوسط نرخ تورم در طول این 40 سال را ۲۰‌درصد در کشورمان و حدود سه‌درصد در کشورهای حوزه دلار در نظر بگیریم، قیمت دلار در فروردین ۹۷ باید حدود ۳۷۴۰ تومان باشد،‌ ولی اگر هر یک از اعداد ما کمترین تغییری بکند عدد نهایی به شدت تغییر خواهد کرد.