«نود اقتصادی»- رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفته که ماجرای امضاء فروشی مهندسان ناظر در زمان رکود فعلی حاکم بر صنعت ساختمان مطرح شده که در پشت طرح این موضوع، یک لابی قدرت وجود دارد.

فرج الله رجبی در گفتگو با «نود اقتصادی» نیت مطرح کنندگان امضاء فروشی مهندسان ناظر را کاهش نقش مهندسان ناظر در صنعت ساختمان سازی عنوان کرد و ادامه داد که با طرح این مباحث، عده‌ای در تلاش هستند تا حداقل نظارتی که اکنون در نظام مهندسی بر مهندسان ناظر وجود دارد، هم کاهش یابد.

وی گفت که عباس آخوندی، هر روز برای این سازمان مساله می‌سازد و اجازه نمی‌دهد که سازمان نظام مهندسی به امور اساسی خود بپردازد.

چندی پیش وزیر راه و شهرسازی، دستورالعمل اجرایی منع پذیرش همزمان اموری که زمینه و موجبات نمایندگی و یا قبول منافع متعارض در ارایه خدمات مهندسی ساختمان را فراهم می‌آورد، در 4 بند ابلاغ کرد که بر اساس آن، تمامی اشخاص مشمول این دستورالعمل باید حداکثر از ابتدای سال آینده،‌نسبت به تودیع پروانه اشتغال به کار خویش با سازمان نظام مهندسی یا کاردانی ساختمان استان محل عضویت خود اقدام نمایند و هر زمان که رابطه استخدامی این اشخاص در دستگاه‌ها،با گواهی مکتوب دستگاه مربوط قطع شد،مجددا پروانه اشتغال به کار به آنها بازگردانده خواهد شد.

درعین حال، عباس آخوندی در نامه دیگری به ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های سراسر کشور اعلام کرد که بر اساس اختیارات مصرح در ماده 40 آیین‌نامه اجرایی ماده 33 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هفدهم تیرماه 1383هیات‌ وزیران قسمت اول بند 16– 3– 1 پیوست مبحث دوم مقررات ملی ساختمان (نظامات اداری) مبنی بر کسر پنج درصد مبلغ حق نظارت واریزی صاحب کار به حساب سازمان استان، از دهم بهمن ماه 1396 ملغی می‌شود.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرده که در جریان ملاقات چندی پیش خود با وزیر راه وشهرسازی، انتظار داشته که وزیر راه و شهرسازی بپذیرد که در خصوص ابلاغ این شیوه نامه ها اشتباه کرده است.

وی، اذعان داشت که خود او با شعار شفافیت  و انضباط تشکیلاتی در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان مشغول به کار شده اما هر روز ازسوی وزارتخانه راه وشهرسازی نامه های جورواجور برای  او ارسال می شود.

رجبی، درباره عودت پروانه اشتغال به کار مدیران ارشد وزارتخانه راه شهرسازی به سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کردکه این مدیران، تحت حوزه سیاست این وزارتخانه پروانه اشتغال به کارخود را پس داده اندویکی  از  واحد های  این وزارتخانه ،پیگیر عودت این پروانه از سوی مدیران این وزارتخانه است.!

وی، تاکید کرد که  با وجود ابلاغ اخیر عباس آخوندی، فقط مدیران وزارتخانه متبوع او نسبت به عودت پروانه اشتغال به کارخویش مبادرت ورزیده اند و ازسایر وزارتخانه های ابلاغ شده دراین نامه، مدیران سایر وزارتخانه ها، پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی ساختمان خود را عودت نداده اند.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظالم مهندسی ساختمان گفت که وزارت راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت شیوه نامه ای را ابلاغ کرده که در این شیوه نامه اشکالات جدی وجود دارد اما اکنون نمی خواهد اشکالات خود را بپذیرد.

به گفته وی، وزیر راه وشهرسازی،ابلاغیه عباس آخوندی در مورد مهندسان دوشغله فقط 9 وزارتخانه را مورد نظر داشته و مابقی دستگاه ها را مستثنی کرده است زیرا، این دستورالعمل با عجله تدوین شده و می توانست به گونه ای طراحی شود که حمایت جامعه مهندسین را به دنبال داشته باشد.

رجبی گفت که وزیر راه و شهرسازی، مدعی شده که سازمان های نظام مهندسی پولدار بوده و درآمد 1500 میلیارد تومانی دارند،حال آنکه عباس آخوندی،دارایی و درآمد را اشتباه گرفته و ادامه داد که عدد اعلامی وزیر اشتباه بوده و اگر کل رقم اعلامی را بر کل 31 سازمان استانی تقسیم شود دارایی این استانها از پول یک تاجر متوسط در تهران هم کمتر است!