«نود اقتصادی»:یک کارشناس ارشد صنعت حمل و نقل هوایی گفته که هواپیمای ای تی آر سقوط کرده در منطقه سمیرم، برای استفاده درمناطق جنوبی کشور و در مسیرهای بردکوتاه مناسب بوده ، نه در مسیرهای دور بردی چون تهران تا یاسوج  و با ارتفاع پروازی زیاد.

هواپیمای ای تی آر (ATR72-200)  شرکت هواپیمایی آسمان با 60 مسافر و 6 خدمه پروازی صبح امروز از مسیر تهران به یاسوج درحال حرکت بودکه پس از برخورد با کوه دنا سقوط کردکه تمام  سرنشینان آن جان باختند.
هواپیمای سقوط کرده تهران - یاسوج ۲۴ سال سن داشته است.

این کارشناس ارشد صنعت حمل ونقل هوایی که نخواست نامی از او در خبر برده شود، به نود اقتصادی گفته که با توجه به طولانی بودن مسیر پروازی امروز این هواپیما، چنانچه یک موتورآن هم آسیب می دید به دلیل پرواز در ارتفاع بلند، خلبان آن با مشکلات جدی مواجه می شد.

وی، در عین حال خبرداد که مدل سیستم ضد یخ زدگی بال این نوع هواپیمای ای تی آر، قدیمی و عقب مانده بوده و به دلیل این عیب در این سیستم، در دنیا نیز حادثه های زیادی به دنبال داشته است.

این کارشناس ارشد،با بیان اینکه صنعت هوایی ایران قرارداد خرید 20 فروند هواپیمای ای تی ار را به امضا رسانده،مدعی شد که هر فروند هواپیمای ای تی آر مذکور، دستکم 10 میلیون دلار ازمدل تولید داخلی ایران 140 گرانتر خریداری شده است.

وی، با ابراز تاسف ازا ینکه با دستور رئیس جمهوری از سال 93 تولید هواپیمای ایران 140 متوقف شده، افزود که بر این اساس، توسعه صنعت  هواپیمایی کشوری در حوزه مسافری متوقف و دچار آسیب شده است.

ای‌تی‌آر ۷۲ هواپیمای دو موتوره توربوپراپ کوتاه برد منطقه‌ای است که توسط شرکت هواپیماسازی فرانسوی-ایتالیایی ای‌تی‌آر تولید می‌شود.

از این هواپیما معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شرکت‌های مسافربری استفاده می‌شود، اما به عنوان هواپیمای اختصاصی (شرکت‌ها یا موسسات)، باری و برای گشت دریایی هم استفاده شده  است.

هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران‌ایر) تعداد زیادی از این هواپیما را سفارش داده است.