محمدمهدی رئیس‌زاده مشاور بانکی اتاق بازرگانی درباره گرانی دلار گفت: افزایش دلار را تا حدودی باید مربوط به مسائل بین‌المللی دانست. اتفاقات و اظهار نظرها به ویژه سخنرانی‌های رئیس‌جمهور آمریکا در مورد مساله برجام باعث شدقیمت دلار افزایش پیدا کند. به‌طور کلی رویدادهای اخیر اقتصادی متاثر از عوامل سیاسی و اتفاقاتی هستند که باعث به هم زدن ثباتی است که وجود دارد. بنابراین باید افزایش قیمت دلار را هم ناشی از این مسائل دانست.

وی اضافه کرد: از طرفی هم برخورد سیستم بانکی در مورد کاهش نرخ سود سپرده باعث شد نوساناتی در بازارهای موازی به وجود آید. یعنی با کاهش سود سپرده‌های بانکی مردم به سمت خرید دلار و سایر بازارهای موازی حرکت کردند که البته تا زمانی که این نوسانات وجود داشته باشد طبیعتا مردم سودی از این قضیه نخواهند برد. آنچه مهم است ثبات است. کاهش سود سپرده از بعد روانی چیزی که به جامعه القاء می‌کند احساس نگرانی است. وی ادامه داد: این نگرانی‌ها باعث می‌شود مردم به سمت بازاری هجوم ببرند و در نتیجه در این شرایط تقاضا افزایش پیدا می‌کند. زمانی که تقاضا افزایش پیدا کند بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. این موضوع از عوامل داخلی افزایش قیمت دلار است.

وی در ادامه درباره تبعات گرانی دلار نیز گفت:‌ در صورتی که این روند افزایشی ادامه پیدا کند طبیعتا قیمت مواد و نیاز واحدهایی که باید خارج از کشور تامین شود افزایش پیدا می‌کند و بر قیمت تمام شده کالاهای تولیدی داخل نیز تاثیر می‌گذارد. این مساله باعث می‌شود گرانی در جامعه به وجود آید و در نهایت شاهد یک نوع تورم در اقتصاد کشورمان خواهیم بود.