محمدرضا جهانسوز معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی در گفتگو با «نود اقتصادی» در واکنش به گزارش جدید فائو که حاکی از افزایش واردات کالاهای اساسی در یک سال گذشته است اظهار کرد: رویکرد ما در بخش کشاورزی درست نیست و بر خلاف نگاه امام و رهبر معظم انقلاب است. امام، کشاورزی را محور توسعه و رهبری هم کشاورزی را شریان حیاتی کشور می‌دانند و تاکید می‌کنند که کشاورزی نباید در زرق و برق سایر بخشها گم شود.

وی عنوان کرد: متاسفانه در همه دولتها به این نکات توجه نشد. ایران کشوری است که کار کردن در آن از لحاظ اقلیمی و اکولوژیکی حساس است. نباید مثل بعضی‌ها گفت که در بخش کشاورزی نمی‌شود هیچ کاری کرد. وقتی شرایط ویژه است باید برای کشاورزی خرج کرد و به آن اهمیت داد.

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی گفت: حمایت از روستاییان و تخصیص بودجه‌های لازم برای آنها باید در راس مسائل قرار گیرد. مسلم است وقتی این اتفاقات نیفتد در امنیت عذایی به جایگاه مطلوبی نمی‌رسیم.

جهانسوز خاطرنشان کرد: البته وضعیت بخش کشاورزی در قبل و یا بعد از انقلاب با هم قابل مقایسه نیستند. قبل انقلاب 20 تا 25 میلیون تن تولید می‌کردیم در حالی که امروز بیش از 100 میلیون تن تولید می‌کنیم ولی باید با برنامه ریزی آن را افزایش دهیم.

وی عنوان کرد: باید در بودجه‌ریزی‌ها، انتصابات و در مجلس و قوه قضاییه برای کشاورزی جایگاه مشخصی ایجاد شود. امنیت غذایی به گواه برخی از دانشمندان از امنیت ملی هم مهمتر است و حداقل رکن اصلی امنیت ملی است. آمار فائو نشان می‌دهد که واردات ما بالاست. باید با بخش کشاورزی بهتر از این کار کرد. توفیقات در بخش کشاورزی کافی نیست.

معاون وزیر اسبق جهاد کشاورزی تصریح کرد: بخش کشاورزی برای پیشرفت باید بودجه داشته باشد و به رسمیت شناخته شود. در کنار این مسئله برای توسعه این بخش باید روحیه جهادی به وجود بیاید. دولت باید بداند برای نجات بخش کشاورزی باید تغییر نگرش ایجاد کند. باید از جوانان توانمند استفاده کرد.

جهانسوز گفت: این درست نیست که وقتی یک سال بارندگی خوب شد بیایید اعلام کنید خودکفا شدیم. نباید اتفاقات طبیعی به نفع خودمان تفسیر کنیم. آب دریاچه ارومیه ممکن است یک سال به خاطر بارندگی بالا برود ولی سال بعد با کمبود بارشها سطح آب پایین بیاید.

وی بیان کرد: ما اگر علمی عمل کنیم و حساب طبیعت را از مدیریت خودمان جدا کنیم، می‌توانیم بگویی موفق شدیم. ولی اگر روی هوا حرف از موفقیت بزنیم، یک سال گندم خودکفا می‌شود ولی سال بعد مجبوریم دوباره گندم وارد کنیم و یا سال بعد از آن مجبوریم ذرت بیشتر وارد کنیم.

گفتنی است سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد ایران را هفتمین وارد کننده بزرگ برنج در جهان معرفی کرده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی این نهاد بین المللی واردات برنج ایران در سال 2017 بالغ بر 1.2 میلیون تن اعلام شده است که این رقم معادل 2.6 درصد از کل تجارت 45 میلیون تنی برنج در جهان بوده است. آمارهای فائو نشان می دهد ایران سومین واردکننده بزرگ جو در جهان طی سال 2017 بوده و 1.3 میلیون تن از این محصول را وارد کرده که فقط از واردات عربستان و چین کمتر بوده است. در میان واردکنندگان ذرت نیز رتبه ایران تک رقمی بوده است. ایران در سال 2017 بالغ بر 9.5 میلیون تن ذرت وارد کرده است و در جایگاه ششم جهان از این نظر قرار گرفته است.