به گزارش «نود اقتصادی»، وحید شقاقی شهری اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم خوارزمی درباره دلایل اعتراضات خیابانی گفت: واقعیت این است که مردم مدتی را انتظار کشیدند تا تحقق وعده‌ها را ببینند. وعده داده شد که بعد از اجرایی شدن برجام اوضاع اقتصادی کشور بهتر خواهد شد؛ هم رکود از بین می‌رود و هم وضعیت اقتصاد رو به بهبود خواهد گذاشت. انتظارات زیادی در جامعه ایجاد شده است اما اوضاع فقر اوضاع خاصی شده و به وعده‌ها و انتظارات مردم پاسخی داده نشده است. وی افزود: بحث دوم تشدید شکاف طبقاتی است. در هر اقتصادی نابرابری شاخص مهمی است که وقتی تشدید می‌شود موجبات ناآرامی را در جامعه ایجاد می‌کند. به گواه آمارهای بانک مرکزی و مرکز آمار ضریب جینی به بالای 40 درصد رسیده است که برای اقتصاد ایران مرز هشداردهنده‌ای است. شکاف طبقاتی دهک اول و دهم 16 برابر شده است. همچنین شکاف صدک اول و صدک صدم درآمدی 86 برابر شده است.
این اقتصاددان اضافه کرد: سومین بحث تشدید خط فقر است. هنوز قدرت خرید مردم به سال 90 نرسیده، وعده‌ها عملی نشده و سرکوب انتظارات رخ داده است. در کنار این مسائل تداوم رکود را نیز در نظر بگیرید. اینها ریشه اصلی ناآرامی‌های اخیر است.
وی با بیان اینکه از طرفی گسترش فساد از دلایل اصلی نارضایتی‌هاست گفت: وقتی مشاهده می‌شود عده‌ای با ثروت‌های افسانه‌ای از طریق کانال‌های فساد معیشت خوبی دارند، باعث نارضایتی می‌شود.  
وی ادامه داد: نابرابری گسترده شده و 10 درصد جامعه با بقیه جامعه فاصله زیادی گرفته است. اینها با مکانیسم فساد و رانت به اینجا رسیده‌اند. در تهران هر خانواده سه تا چهار نفره چهار میلیون تومان نیاز دارد تا نیازهای اولیه خود را پوشش دهد، در حالی که درآمد یک خانوار2.5  تا 3.5 میلیون تومان است. مردم انتظار دارند وعده‌ها محقق شود و برای آنها زمان تحقق داده شود.

وی افزود: دولت و مجلس باید به سمت برطرف شدن مشکلات اقتصادی مردم بروند. دولت باید بگوید چرا وعده‌ها بر آورده نشده است. دولتمردان باید یاد بگیرند که اگر وعده‌ای می‌دهند به آن عمل کنند، در غیر اینصورت به مردم توضیح بدهند که چرا نتوانستند. مجلس و دولت باید گزارش شفاف بدهند و وعده‌هایی با زمان تحقق مشخص به مردم داده شود. نیاز است یک دور وعده‌ها را مرور کنند و برای تحقق آنها تلاش شود.
شقاقی شهری درباره راهکار ختم این تجمعات و دغدغه‌های اقتصادی مردم نیز گفت: یکی از راه‌های حل ریشه‌ای این مشکلات ، دریافت مالیات از ثروتمندان است. در اقتصاد ما ثروتمندان مالیات کمی می‌دهند. ما جزء کشورهایی هستیم که کمترین مالیات را از تولید می‌گیریم. متوسط مالیات بر تولید در دنیا 15 درصد و در ایران زیر 10 درصد است. حقوق‌بگیران و طبقات پایین درآمدی مالیات می‌دهند ولی ثروتمندان با اعمال نفوذ از تصویب پایه‌های مالیاتی جلوگیری می‌کنند.
وی با بیان اینکه ان‌شاءا... این تجمعات ختم به خیر شوند گفت: امیدواریم تلنگری باشد بر مسئولان که وسط میدان باشند و به سمت شفافیت بروند. اداره کشور تلاش مضاعف می‌خواهد و باید به سمت تحقق وعده‌های داده شده، رفت.