«نود اقتصادی»:مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران امروز درحالی تنها افزایش 10درصدی سرمایه را مصوب کرد که صاحبان عمده سهام این شرکت برای انتخاب مدیرعامل به جمع بندی نهایی نرسیده و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز از روند این شرکت رضایت ندارد.

روز یکشنبه 10 دیماه شرکت مخابرات ایران درحالی مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام این شرکت را برگزارکرد که بیست و پنجم آذرماه امسال محمد جواد آذری جهرمی وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات رسول سراییان را که سمت مدیرعاملی این شرکت در دولت یازدهم برعهده داشت به عنوان معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران منصوب کرد.

انتصاب رسول سراییان به عنوان رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران سبب شد شرکت مخابرات مدیرعامل خود را از دست بدهد و گمانه زنی ها بیانگر آن بود که در مجمع عمومی فوق العاده که امروز برگزارشد مدیرعامل این شرکت تعیین شود درحالی که برخی خبرهای تایید نشده حاکی از آن است که صاحبان عمده سهام این شرکت که شامل شرکت توسعه اعتماد مبین با 50 به اضافه یک درصد سهم و دولت با20درصد سهم و مابقی نیز متعلق به شرکت های کارگزاری سهام عدالت، کارکنان شرکت مخابرات ایران و سایر سهامداران حقیقی و حقوقی است برای تعیین مدیرعامل به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

برگزاری این مجمع عمومی در شرایطی صورت گرفت که هفتم دیماه امسال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یادداشتی نوشت: با توجه به واگذاری غیر دقیق مخابرات در سالهای گذشته این امکان را که اکنون دولت همه این مشکلات را حل کند از بین برده و نیاز به حل برخی از مسایل با بهره گیری از ظرفیت قوه مقننه است.

محمدجواد آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: از ابتدای آغاز به کار، سوالات و مراجعات زیادی در خصوص مجموعه مخابرات ایران داشته‌ام.

وزیر ارتباطات موضوع ودیعه‌های اخذ شده از تلفن های همراه به ارزش حدود سه هزار و پانصد میلیارد تومان، واگذاری داکت‌ها و سیم مسی، انحصار مخابرات در پورت های( خروجی) به اصطلاح فیبرنوری، نابرابری در معیشت نیروهای شرکتی در مخابرات، مشکلات کارگزاران روستایی، نبود پوشش مناسب جاده‌ای، توسعه نیافتن شبکه ثابت در شهرهای مهم کشور و تشکیل صف های انتظار برای دریافت خط ثابت را از جمله موضوعات و مراجعات به مخابرات عنوان کرد.

وی اظهارداشت: واگذاری غیر دقیق مخابرات در سالهای گذشته این امکان را که اکنون دولت همه این مشکلات را حل کند،از بین برده و نیاز به حل برخی از مسایل با بهره گیری از ظرفیت قوه مقننه و نیز برخی از موضوعات در تعامل دولت با سهامداران عمده یعنی مجموعه توسعه اعتماد مبین است.

آذری جهرمی تاکید کرد: در حداکثر توان خود پیگیر حل این مشکلات خواهم بود.

با این حال مجمع عمومی فوق العاده شرکت مخابرات ایران امروز یکشنبه 10 دی برگزار شد و سرمایه شرکت مخابرات ایران از 6 هزار میلیارد تومان به 6600 میلیارد تومان رسید. این افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران تامین شده است.

این آورده از محل 30 درصد سود توزیعی سال 94 تامین شده است که حداکثر طی دو سال به سرمایه شرکت مخابرات ایران افزوده خواهد شد.

رئیس مجمع فوق‌العاده شرکت مخابرات ایران در این مجمع توسعه برنامه های زیرساختی برای بازگشت سرمایه و تضمین سودآوری سهامداران را از مهم‌ترین دلایل افزایش سرمایه شرکت عنوان کرد.

برات قنبری خاطرنشان کرد: با مدنظر قرار دادن تحولات حاکم بر بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات و حاکمیت فضای مجازی و همچنین بروز پدیده OTTها لزوم تغییر مدل تجاری شرکت برای افزایش چابکی و کسب سهم بازار بهتر بیش از گذشته احساس می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره شرکت مخابرات ایران چشم‌انداز این شرکت را تبدیل‌شدن به یک ساختار هوشمند دیجیتال بر اساس سفارش مشتری عنوان کرد و افزود: برای تحقق این امر، افزایش سرمایه شرکت مخابرات ایران در این مجمع تصویب می‌شود تا با حضور مقتدرانه و به‌موقع و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم، بازار ارتباطات کشور بیش از گذشته گسترش یابد.

قنبری هدف از این توسعه را افزایش سطح دسترسی مشتریان به اینترنت در بخش ثابت و سیار عنوان کرد و افزود: دنیا به سمت ارتباطات سیار و ارتباطات سیار نیز به سمت زیرساخت ارتباطات ثابت حرکت می‌کند.

وی ادامه داد: تا سال 2020 همه روستاها و شهرهای کشور همانند یک تار عصبی گسترده، تحت پوشش شبکه فیبر نوری قرار خواهد گرفت.

مجمع عمومی فوق العاده درحالی به کار خود پایان داد که سرنوشت انتخاب مدیرعامل آن درهاله ای از ابهام قرار گرفته است و در بسیاری از مواقع مردم از عملکرد این شرکت احساس رضایت ندارند.