ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران و رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص وضعیت صادرات کشور اظهار کرد: طبق آمارهایی که گمرک اعلام کرده صادرات در هشت ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته با افت رو به رو شده است. این کاهش صادرات دلایل مختلفی دارد ولی یکی از دلایل آن بلاتکلیفی است که در تغییر دولت یازدهم به دوازدهم به وجود آمده است.

وی افزود: فشارهایی هم که بر روی برجام از سوی آمریکا به وجود آمد در کاهش صادرات تاثیر گذار بود. همچنین باید به این نکته هم توجه داشت که تولید و صادرات نسبت به سال گذشته سخت‌تر شده است.

رئیس خانه اقتصاد ایران بیان کرد: بعد از برجام فشارها مقداری کم شد ولی مشکلات هنوز برطرف نشد. دلیل این مسئله هم این بود که ما توقع از برجام را خیلی بالا بردیم و گفتیم که اگر برجام اتفاق بیفتد دیگر مشکل لاینحلی باقی نمی‌ماند. در واقع خیلی خوش بینانه با برجام برخورد شد و طرف مقابل ما خیلی بد عهدی کرد.

بعد از برجام در عرض 6 ماه 180 هیات خارجی برای فروش کالا به ایران آمدند

جمیلی عنوان کرد: بعد از برجام در کمتر از 6 ماه 180 هیات به ایران آمد که این نشان می‌داد که بازار ایران برای خارجی‌ها جذاب است. این هیاتها عمدتا هم برای فروش کالا آمدند. ما نتوانستیم مانند آنها 180 هیات به خارج اعزام کنیم. ما باید حداقل در برابر اعزام یک هیات از خارج دو هیات به آن کشورها اعزام می‌کردیم. به نظر من برجام فرصت خوبی بود که می‌توانستیم بهتر از این از آن استفاده کنیم.

وی خاطرشان کرد: 12 سال حوزه بانکی ما در بخش بین الملل نیمه تعطیل بود. کارشناسانی که بعد از برجام باید در این حوزه فعالیت می‌کردند تمام و کمال در اختیار ما نبودند. باید برجام به خصوص در حوزه حقوقی مدام و به طور ریز رصد می‌کردیم. قبل از تحریمها کل سیستم بانکی ما با 20 یا 30 بانک مبادله داشت. در حال حاضر با 300 بانک کار می‌کنیم ولی بیشتر بانکهای بزرگ بیش از آنکه علاقه داشته باشند با ما همکاری کنند به دنبال همکاری با آمریکا هستند. در یک ماه اخیر حتی بانکهای چینی هم برای همکاری با ایرانی محدودیتهای سخت تری را وضع کرد. ما باید تلاش کنیم این محدودیتها برداشته شود.

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: در حوزه صادرات حتما باید دیپلماسی سیاسی ما به کمک دیپلماسی اقتصادی ما بیاید. برای از بین بردن داعش بیشترین کمک را به عراق کردیم ولی آنها بیشترین تعرفه را برای واردات سیمان ما بستند. اینجا دیگر تاجران مقصر نیستند و نمی‌توانند کاری بکنند بلکه دیپلماسی سیاسی است که باید مشکلات تاجران را حل کند.

جمیلی با انتقاد از عدم انسجام در تیم اقتصادی دولت گفت: نکته دیگر این است که تیم اقتصادی دولت باید انسجام داشته باشد. ما نه در دولتهای نهم و دهم و نه در دولت یازدهم انسجام خوبی در تیم اقتصادی نداشتیم. در دولت دوازدهم هم فعلا چیز خاصی را ندیدیم. معاونت اقتصادی رئیس جمهور راه اندازی شده ولی هنوز شرح وظایفش به طور شفاف مشخص نیست. آیا وظایفی که امروز بر عهده آقای نهاوندیان بود در گذشته چه کسی انجام می‌داد؟

وی بیان کرد: ما همچنان برای گرفتن پولهای حاصل از صادراتمان مشکل داریم. نمی‌توانیم راههایی را هم که برای گرفتن پول استفاده می‌کنیم افشا کنیم چون بلافاصله این راهها را هم می‌بندند. در مدت اخیر شاهد بودیم که مبادلات پولی برای برهه کوتاهی بهتر شده بود اما شاهد این هستیم که دوباره حسابهای ما را می‌بندند و کشوری مانند امارات که عمده مبادلات ما از طریق آنها انجام می‌شود ما را اذیت می‌کند.

چینی‌ها فقط برای واردات کالا به ایران ال سی باز می‌کنند

رئیس انجمن صادر کنندگان نمونه افزود: هنوز هم بانکهای خارجی برای کالاهای ساخت ایران ال سی باز نمی‌کنند. وقتی می‌خواهیم با چینی‌ها مبادله تجاری داشته باشیم برای واردات اجازه بازگشایی ال سی را می‌دهند اما برای صادرات نمی‌گذارند که ال سی باز کنیم. این مسائل باید در کمیسیونهای مشترک حل شود.

جمیلی بیان کرد: آقای شریعتمداری در دوره قبلی که وزیر بازرگانی بود عملکرد خوبی داشت. در حال حاضر این وزارتخانه بسیار بزرگ شده و صنعت و معدن هم به آن اضافه شده است. وزیر صنعت باید به فکر تنظیم بازار شب عید و قیمت تخم مرغ باشد. با این وضعیت نمی‌شود انتظار زیادی از ایشان داشت. آقای شریعتمداری کار خاصی را در وزارتخانه انجام نداده و باید به او زمان بدهیم. ایشان باید زودتر در مورد تغییرات معاونش تصمیم گیری کند.