«نود اقتصادی»- یک عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران، به بررسی دست اندازهای موجود در صنعت چرم کشور پرداخت و گفت که صادرات چرم خام (وت بلو) را با قیمت بسیار نازل به کشورهای مختلفی از جمله ایتالیا ، هند، پاکستان، چین و وارد کردن محصولات نهایی از دیگر کشورها را با چندین برابر قیمت یکی از مشکلات جدی این صنعت در شرایط فعلی به شمار می آید.

مهدی یوسفی فر در گفتگو با «نود اقتصادی» تاکید کرد که تعدادی از صادرکنندگان وت بلو، منافع شخصی را بر منافع کشور ترجیح می‌دهند و افزود که زور سازمان توسعه تجارت به این دست صادرکنندگان نمی‌رسد و این دست صادر کنندگان بر تصمیمات سازمان توسعه تجارت تاثیر گذارند!

به گفته وی بسیاری از ایرانیان در سفر به کشورهای اروپایی چرم کامل شده ایرانی (محصول نهایی) را با چندین برابر قیمت وارد کشور می‌کنند.

یوسفی فر گفت که صنعت چرم کشور به بلوغ نرسیده و برخی افراد با صادرات خام چرم منافع کوتاه مدت خویش را به منافع بلندمدت صنعت و کشور ترجیح می‌دهند. وی مدعی شد که صادرات چرم خام در کشور مافیا داشته و کامیون‌های محصولات چرم خام صادراتی آنها دائما در راه کشورهای دیگر است.

این عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران مشکل دیگر را وجود موانع تولید دانست و مدعی شد که  13 ارگان درکشور وجود دارندکه درکی از تولید درکشور ندارند و مخل آسایش تولید هستند.

یوسفی فر مشکل دیگر را فقدان طراحان به نام در صنعت چرم دانست و گفت که با وجود حضور دو دانشگاه مهم در کشور در زمینه تربیت دانش آموختگان در این زمینه اما طراحان موفق لباس و چرم در ایران به اندازه انگشتان دست هم نیستند و ادامه داد که نسل جدید جوان در کشور تن به کار سخت نداده و اهل کار سخت کردن نیستند.

وی از اینکه آمار دقیقی از میزان تولیدات وگردش  مالی و سهم هر برند در صنعت چرم وجود ندارد ابراز تاسف کرد و گفت که در حال حاضر، سهم هریک از برندهای موجود صنعت چرم در کشور معلوم نیست، زیرا یک جای مشخصی برای تهیه این آمار وجود ندارد و برآورد می‌شود که 300 فروشگاه صنعت چرم در کشور وجود دارد.

یوسفی فر اذعان داشت که صنعت چرم در کشور به بلوغ و بالندگی نرسیده و این صنعت نمی تواند بدون توجه به برنامه ریزی موفق شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع چرم ایران گفته است که کشور در زمینه چرم سنگین یک وارد کننده بوده، چون میزان تولید کیف وکفش در کشور بسیار زیاد است، هرچند ایران با وجود تولید زیاد کفش در صادرات کفش سهم و مزیتی ندارد.

وی گفت که در حال حاضر چرم مورد استفاده در البسه چرمی در کشور چین از پوست خوک استحصال شده و چرم مورد استفاده در کیف و کمربند تولیدی در این کشور از چرم خوک بوده که بسیار هم بدبو است.