به گزارش «نود اقتصادی» ایرج رهبر رئیس کانون انبوه سازان مسکن اظهار کرد: بر اساس آمار منتشر شده، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران در آبان سال جاری به 14.8 ‌هزار واحد مسکونی رسیده است که نسبت به آبان سال گذشته 18.5 ‌درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی افزود: در رابطه با چرایی افزایش تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در این ماه باید به این نکته اشاره کنم که ما رکود پنج‌ساله‌ای را در بخش مسکن پشت سر گذاشتیم و در حال حاضر،‌ فشردگی تقاضا یکی از اثرات طولانی‌شدن رکود ساختمانی محسوب می‌شود. به هر حال عده‌ای که به مسکن نیاز مبرم دارند و می‌خواهند برای خود خانه‌ای تهیه کنند، به دلیل اینکه تغییری در مسکن ندیده اند،‌ مجبور به اقدام برای خرید خانه می‌شوند. این موضوع یکی از دلایلی است که تعداد معاملات مسکن را افزایش داده است.

این فعال حوزه مسکن گفت: اینکه بعد از نوسانات بهاری، متقاضیان تسهیلات که قبلا سپرده‌گذاری کرده بودند و حال نوبت دریافت تسهیلاتشان فرا رسیده، در تابستان وارد بازار مسکن شده اند،‌ نیز ممکن است یکی از عوامل رشد باشد، اما به هر حال مردم چون منتظر بودند و دیدند که تغییر و تحولی در بخش مسکن رخ نداده و خبر تازه‌ای اتفاق نیفتاده است،‌ به دلیل نیاز به سرپناه تصمیم گرفتند که مسکن خود را خریداری کنند. اینکه آیا این روند تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند یا خیر، باید بگویم که نمی‌توان به این پرسش پاسخ قطعی داد.

ایرج رهبر بیان کرد: این روند به همین نسبت ممکن است ادامه پیدا کند و تغییر و تحولات فصلی یا مقطعی سال مانند نزدیک‌شدن به ایام عید نوروز می‌تواند بر افزایش خرید و فروش معاملات مسکن تاثیرگذار باشد، چون معمولا کسانی که قصد خرید خانه دارند، قبل از فرا رسیدن ایام نوروز اقدام به خرید می‌کنند، به این دلیل که ممکن است بعد از ایام عید، قیمت خانه بالا رود یا در آن تفاوتی ایجاد شود. بنابراین متقاضیان مسکن قبل از عید، یا از طریق دریافت تسهیلات یا از طریق دیگر امکانات، مبلغ لازم برای خرید خانه را تهیه می‌کنند.

وی عنوان کرد: روند کاری هم نشان می‌دهد که چون قیمت مسکن کف مشخصی دارد، حال که این قیمت مدت زمان زیادی است که به تعادل رسیده، اگر امکانات لازم به ویژه برای اقشار متوسط جامعه که اقشار هدف نیز به حساب می‌آیند و برنامه‌ریزی‌ها باید بیشتر روی آنها متمرکز باشد، تا حدی فراهم شود که بتوانند برای خود مسکنی تهیه کنند، آنها نیز اقدام می‌کنند. طبیعی است که دیگر مردم منتظر ارزان‌تر شدن قیمت مسکن یا شکسته شدن قیمت نیستند، چون چند سالی است که این موضوع را تجربه کرده اند و شاهد بودند که قیمت خانه حداقل در یکی دو سال اخیر آنچنان کاهشی پیدا نکرده است. البته اگر امکانات قدرت خرید فراهم شود، انباشت تقاضا ایجاد می‌شود و نهایتا نتیجه آن چیزی جز هجوم تقاضا برای خرید مسکن نخواهد بود. این نگرانی هم باعث می‌شود که اگر مردم قصد خرید خانه داشته باشند، هرچه زودتر این کار را انجام دهند و این هم خود عامل دیگری است که باعث رشد تعداد معاملات مسکن می‌شود.