به گزارش «نود اقتصادی» مهدی پورقاضی، عضو اتاق بازرگانی درباره میزان تحقق تسهیلات 30 هزار میلیاردتومانی به صنایع تولیدی گفت: «اطلاعی ندارم که این کار انجام گرفته باشد. بنگاه ما چندین ماه است در این طرح ثبت‌نام کرده اما تاکنون اقدامی از سوی دولت صورت نگرفته است.»
پورقاضی درباره امکان به نتیجه رسیدن این طرح نیز گفت: «دولت امکانات ندارد، بانک‌ها نیز منابع ندارند. سال گذشته نیز این تسهیلات بیشتر از منابع بانک‌ها پرداخت شد و ارتباطی با منابع دولت نداشت.» وی تصریح کرد: «دولت می‌خواهد این کار را انجام دهد، اما هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر نمی‌گیرد. تلاشی هم برای این کار صورت نمی‌دهد. فقط برای بانک‌ها دستور پرداخت را صادر می‎کند. بانک‌ها در صورت توانایی خودشان می‌دانند چگونه تسهیلات بدهند، نیازی به دستور دولت ندارند. اگر هم منابعی در اختیار نداشته باشند، هرچقدر دولت دستور دهد وامی پرداخت نمی‌شود. این کاری نیست که دولت بخواهد به آن افتخار کند. این تصمیم عجیبی است که دولت به آن افتخار می‌کند و بانک‌ها هم هر وقت توانایی داشته باشند وام می‌دهند.»

 اقدامات این‌گونه بیشتر شو و نمایش است


این عضو اتاق بازرگانی درباره تجربه سال گذشته این طرح گفت: «باید بررسی کرد وام‌هایی که پارسال پرداخت شده است، چقدر برگشت داشته‌اند. طبق اطلاعات بنده، بخشی از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی که دولت سال گذشته به صنایع پرداخت کرده بود، تاکنون بازپرداخت نشده‌اند. وقتی وام به بنگاه‌هایی داده می‌شود که رقابتی نیستند، جز از بین بردن منابع و گرفتار کردن آنها در یک گرداب عمیق‌تر کاری صورت نمی‌گیرد. همچنین بدهی این بنگاه‌ها به سیستم بانکی افزایش می‌یابد.»
قاضی‌پور همچنین تصریح کرد: «سال گذشته در یک تصمیم غلط به کسانی که بدهی داشتند مجددا وام پرداخت شد. اگر تسهیلات در اختیار بنگاه‌های رقابتی قرار بگیرد می‌توانند کالای خود را در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسانند. دولت باید برای این بنگاه‌ها امتیاز قائل شود، نه اینکه وام را هم بر عهده بانک‌ها بگذارد. اقدامات این‌گونه بیشتر شو و نمایش است تا اینکه بخواهد به نفع اقتصاد و صنعت کشور باشد.»