سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار «نود اقتصادی» در رابطه با انتشار خبری مبنی بر واردات کیوی از نیوزیلند بیان داشت: ایران قطب تولیدکننده کیوی است و نیوزلند هم بسیار علاقه مند است تا بتواند در رابطه با این محصول مراوداتی با ایران داشته باشد زیرا تولید کیوی در نیوزیلند با ایران 6 ماه تفاوت زمانی دارد.

وی افزود: از اول سال تا خرداد ماه و پس از آن از مهرماه تا پایان سال کیوی به اندازه کافی در داخل کشور تولید می‌شود، در حقیقت تنها 4 ماه از سال است که کیوی در داخل کشور تولید نمی شود و دقیقا این 4 ماه از سال همان زمانی است که بازار از انواع میوه‌های متنوع تابستانی پر است، بنابراین به هیچ عنوان نیازی به واردات حتی یک کیلو کیوی از هیچ کشوری وجود ندارد و تاکنون نیز کیوی از دیگر کشورها وارد بازار ما نشده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی گفت: نیوزیلندی‌ها چندین بار تمایل خود را برای واردات کیوی از ایران به کشورشان مطرح کرده‌اند که این موضوع در حد یک نشست باقی مانده است و هنوز هیچ چیز عملی و اجرایی نشده است.

نورانی تصریح کرد: در حال حاضر نیز ما در زمان و فصل پیک تولید کیوی هستیم بنابراین هیچ ارگان و نهادی هم به خود اجازه نمی‌دهد تا اقدام به واردات کیوی کند، زیرا واردات کیوی، به منزله دهان کجی کردن به تولیدکننده داخلی است، بنابراین ایران آماده است تا برای صادرات کیوی مذاکره داشته باشد نه واردات این محصول.

وی اضافه کرد: ایتالیا و یونان هم تولیدکننده کیوی هستند که البته از آن جهت که امسال زمینه تولید این میوه در ایتالیا کمتر شده است، چندین هیئت تجاری ایتالیایی به ایران آمده‌اند تا از ایران کیوی خریداری کنند.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی خاطرنشان کرد: برعکس شرایط موجود در ایتالیا تولید داخلی کیوی امسال وضعیت خوبی داشته و بنابراین شرایط برای صادرات بسیار بهتر از سال گذشته است.