«نود اقتصادی»- رئیس کانون انبوه سازان مسکن و ساختمان کشور تایید کرده است که در یکسال اخیر تزریق منابع مالی به طرح فروش اقساطی مسکن، توسط نظام بانکی قطره چکانی بوده و حتی بانک مسکن از اواسط بهمن ماه سال 95 پرونده‌ای را هم قبول نمی‌کند.

عرضه قسطی آپارتمان، از اول اردیبهشت سال قبل و با راه‌اندازی بازار «تضمین خرید و فروش غیرنقدی ملک» در شعب مرکزی بانک مسکن سراسر کشور، استارت ‌خورد.

شروط  فروش قسطی آپارتمان که از جانب بانک عامل تعیین شده شامل «پرداخت قسطی حداکثر ۵۰ درصد ارزش معامله توسط خریدار»،‌ «رعایت سقف ۱۵۰ میلیون تومان برای تقسیط بهای فروش» و همچنین «سقف قسط ماهانه سه میلیون تومان و طول بازپرداخت حداکثر ۵۰ ماه» است.

در این طرح قرارشده که ۲۵۰ هزار واحد مسکونی به صورت قسطی عرضه شود.

جمشید برزگر در گفتگو با «نود اقتصادی» افزوده که عدم پرداخت منابع مالی در این مدت شدت یافته و از  25 بهمن ماه  سال 95  تا اکنون تزریق منابع  مالی به صنعت ساختمان درحد یک درصد بوده است و افزود که طرح فروش اقساطی مسکن به دلیل توزیع نا مناسب منابع مالی با مشکلات جدی  مواجه است.

به گفته وی نظام بانکی از سازندگان بازار مسکن حمایت نمی کند و افزود که با وجود اعلام آمادگی سازندگان مسکن اما متاسفانه تزریق منابع مالی بسیار اندک و ناچیز است.

برزگر با اشاره به برگزاری همایش برای ارایه تسهیلات به صنعت ساختمان از ناحیه بانک مسکن درسال گذشته، بیان داشت که در این همایش مطرح شدکه به طرح های  ساختمانی  بالای 30 درصدتسهیلات اعطا می شود که با توجه به عمل به وعده از ناحیه سازندگان و عدم تامین منابع مالی، بسیاری ازواحدهای مسکونی مورد اشاره نیمه کاره مانده است.

به گفته وی،انبوه سازان هم به دلیل رکودمسکن در چهارسال اخیرگرفتار چک های برگشتی شده و به ورشکستگان بی تقصیر تبدیل شده اند.

رئیس کانون  انبوه سازان مسکن وساختمان کشور خبردادکه در تلاش است تا از طریق بورس ویا فرابورس بخشی ازمنابع مالی مورد نیاز ساخت مسکن اقساطی را تامین کند و سپس مسکن های ساخته شده به خریداران واگذار شود.

برزگر، اذعان داشت که  طبق برنامه توسعه،سالانه باید 10 درصد در بافت فرسوده نوسازی صورت پذیرد،حال آنکه در 12 سال گذشته تنها 7 درصد نوسازی واحیای بافت فرسوده صورت پذیرفته و 90 درصد ازبر نامه توسعه عقب مانده و محقق نشده است.

این فعال صنعت ساختمان، درباره آمار اعلامی وزارت راه و شهرسازی دایر بر خالی ماندن تعداد زیادی مسکن در کشور، از عباس آخوندی ، وزیر راه وشهرسازی درخواست کرد تا آمار را مطالعه کند چرا که اگر نیازی به ساخت مسکن در کشور وجود ندارد چرا هشت میلون نفر حاشیه نشین در کشور وجود دارد.!

وی،گفت که در شرایط فعلی، سالانه 250 هزار پروانه ساختمانی صادر می شود که با توجه به نیاز سالانه 800 هزار واحد مسکونی ، سالانه 500 هزار واحد مسکونی  کمبود ساخت وجود دارد.

برزگر برای رفع کمبود منابع مالی سازندگان و خانه دار کردن خانه اولی‌ها پیشنهاد داد که  بخشی از منابع در اختیار صندوق توسعه ملی در  اختیار بانکها قرار گیرد که در این صورن ضمن تسریع شدن خانه دار کردن خانه اولی ها بازار مسکن هم به رونق خواهد افتاد.