محمدرضا جهانسوز معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص گمانه زنی‌ها برای واردات گندم به بهانه پایین بودن کیفیت گندم تولید داخل اظهار کرد: این بحثی است که از گذشته وجود داشته و حتی مربوط به زمانی می‌شود که موسسات تحقیقاتی در زمینه کشاورزی در این حد گسترش پیدا نکرده بودند.

وی افزود: چند سال قبل مجری وقت طرح گندم محاسباتی را انجام داد و مشخص شد که کیفیت گندم داخلی از گندمهای وارداتی بهتر است. این یک قاعده اثبات شده است و این حرفهایی که در مورد لزوم واردات گندم به دلیل بی کیفیت بودن گندم داخلی زده می شود به جز شانتاژ و تعرض به خودکفایی مفهومی ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به جای این که انرژی‌ها صرف هجمه به گندم داخلی شود، باید صرف کمک به وزیر جهاد کشاورزی در کمیسیونهای دولت برای گرفتن حق گندمکاران و تسویه مطالبات آنها شود. باید هرچه سریعتر قیمت مناسبی برای خرید تضیمینی گندم مشخص شود که کشاورزان کشت خود را آغاز کنند.

کیفیت گندم ایران از نرم جهانی بالاتر است

جهانسوز گفت: این جوهایی که بر علیه گندم داخلی ایجاد می‌شود به هیچ وجه درست نیست، زیرا 10 تا 12 سال پیش اعلام شد که کیفیت گندم ما بالاتر از نرم جهانی است. در حال حاضر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی بررسی‌هایی را روی گندم داخلی انجام داده که نشان داده که کیفیت اکثر آنها بالاتر از نرم جهانی است. در حال حاضر میزان پروتئین گندم داخلی بالاتر از گندم وارداتی است، البته در بازار جهانی، گندم با کیفیتهای بسیار بالایی وجود دارد که قیمت بسیار بالایی هم دارند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه ما با این مسئله برخورد داشته‌ایم که مبحث واردات برای عده‌ای منفعت بالایی دارد. بسیاری از ضد و بندها با استفاده از واردات گندم در خارج از کشور خیلی بهتر اتفاق می‌افتد. مثلا قالب کردن یک گندم با کیفیت پایین به جای یک گندم با کیفیت بالا در خارج از کشور راحت انجام می‌شود. ولی وقتی گندم تولید داخل عرضه می‌کنیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم.

وزارت صنعت به جای کمک به تولید داخل توان خود را برای واردات گندم به کار گرفته است

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی بیان کرد: البته بعضی از اوقات هم ما با حسن نیت آب به آسیاب دشمن می‌ریزیم. گندم گیاهی است که قوت غالب کشور بوده و ناموس کشاورزی ایران است. تخریب گندم داخلی تهاجم به امنیت غذایی کشور است. اینکه وزارت صنعت تمایل دارد ریاست کارگروه آرد و نان را بر عهده بگیرد از گذشته وجود داشته و در دوران وزارت بازرگانی هم با این مشکلات رو به رو بودیم.

جهانسوز گفت: حتی اگر کیفیت گندم ما پایین باشد وزارت صنعت به جای اینکه کمک کند تا بودجه‌های تحقیقات به وزارت جهاد کشاورزی سرازیر شود و به جای اینکه دانشگاهها و همه مراکز تحقیقاتی را برای بالا بردن کیفیت گندم داخلی بسیج کند، توان خود را در این جهت قرار می‌دهد که گندم بیشتری وارد شود.

وی عنوان کرد: قیمت گندم ما از گندمهای جهانی پایین‌تر است ولی باید دقت کنیم که خودکفایی و خوداتکایی گندم حفظ شود و جایی مسائل امنیت ملی ما در گرو امنیت غذایی و گندم قرار گرفته است، حتی اگر قیمت گندم داخلی از گندم خارجی گران تر باشد بازهم باید از گندم داخلی حمایت کنیم.

معاون وزیر سابق جهاد کشاورزی با بیان مثالی در این زمینه گفت: در کشور ژاپن با این که زمین زراعی زیادی وجود ندارد، دولت این کشور حمایت زیادی می‌کند و گندم تولیدی کشور خودش را با قیمت بالاتری می‌خرد. این نشان می‌دهد که دولتها در دنیا برای استراتژیک ترین محصولشان اهمیت قائل می شوند.

گندم مسئله امنیت ملی کشور است

جهانسوز خاطرنشان کرد: سرپرستی کارگروه آرد و نان باید به وزارت جهاد کشاورزی سپرده شود زیرا در وزارتخانه‌های مشابه آن توجه لازم به امنیت غذایی، اعتلای کشاورزی و توسعه روستایی نمی‌شود. وزارت جهاد کشاورزی تکیه گاه بخش کشاورزی است و سایر وزارتخانه‌ها در مسئله گندم باید به این نکته دقت کنند، که گندم مسئله امنیت ملی کشور است.

وی گفت: تئوری پردازی‌هایی که نه مبنای علمی دارد و نه در دنیا به آنها عمل می‌شود نباید مورد توجه مسئولان ما باشد. آمریکا سوبسید خیلی زیادی به گندم می‌دهد. برای اینکه قیمتها را در بازار جهانی کنترل کند و افراد بی‌اطلاع یا مغرض و یا کم فهم احساس کنند که باید گندم خارجی وارد کنند چون ارزان تر است!