«نود اقتصادی»:وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تلاش برای تربیت10 هزار نیروی متخصص برای ایجاد آمادگی در کشور خبر داد و افزود: تربیت این نیروها با هدف افزایش توانمندی در بخش دفاع سایبری در دستور کار قرار گرفته است.

محمدجواد آذری جهرمی» در همایش نکوداشت هفته پدافند غیرعامل درباره متهم کردن جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا به تهدیدهای سایبری خاطرنشان ساخت: مقام های آمریکایی اعلام کرده اند هر کشوری که آنها را تهدید سایبری کند آن را جنگ قلمداد می کند این درحالی است که هیچ زمان از سوی ایران تهدید سایبری متوجه آمریکا نشده است بلکه خودمان قربانی حمله های سایبری بوده ایم که دو پرونده اثبات شده «استاکس‌نت و فلیم» بیانگر قربانی بودن ایران است.

آذری جهرمی با انتقاد از کسانی که تلاش دارند ناآگاهانه ایران را به عنوان قدرت پنجم سایبری جهان معرفی کنند، گفت: چنین چیزی نیست و من آن را قبول ندارم زیرا ما هنوز به این مرحله نرسیده ایم.

وزیرارتباطات افزود: مطرح کردن چنین موضوعی تنها برای ایران هراسی است هرچند نیروهای نخبه زیادی در کشور وجود داردکه بسیار توانمند هستند با این حال آمریکا با وقاحت اعلام می کند که می خواهد به ما حمله کند.

آذری جهرمی با تاکید بر اینکه باید توانمان را در دفاع سایبری افزایش دهیم، گفت: نیروهای متخصصی که تربیت می شوند نیروی دفاع سایبری برای به کارگیری در بخش های حیاتی و حساس کشور خواهند بود و دستگاه های حاکمیتی مطابق با تکالیفی که دارند می توانند این نیروها را جذب کنند.

عضو هیات دولت از ورود به عرصه های جدید اطلاعات تا سال 2025 میلادی خبرداد که سه مقوله اینترنت اشیاء، بیگ دیتا و واقعیت افزوده را شامل خواهد شد.

وی ادامه داد: اینها مقوله هایی هستند که کل جهان را دستخوش تغییر خواهند کرد و چالش جدی ما در عصر بعدی، حکمرانی دیتا است.

آذری جهرمی داده های اینترنت اشیا را بسیار متفاوت با سایر داده ها دانست و افزود: داده های این بخش استراتژیک هستند و اگر برنامه ریزی لازم و زیرساخت های مناسب آن فراهم نشود چالش های بزرگ اقتصادی به همراه خواهد داشت زیرا بحث پول الکترونیک در این داده ها مطرح است و باید به طور کامل حفاظت شوند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه اکنون برخی دستگاه های کشور اطلاعات حیاتی و حساسی ایجاد کرده است گفت : در مرکز داده هایی نگهداری می کنند که احتمال بروز خراب کاری در آنها وجود دارد .

وی همچنین از راه اندازی زیرساخت فیزیکی مرکز داده (دیتاسنتر زیرزمینی ) امن برای نگهداری اطلاعات حساس و حیاتی کشور خبر داد.

آذری جهرمی گفت: اکنون زیرساخت فیزیکی مرکز داده(دیتاسنتر )امن که مقاوم در برابر هر گونه حمله از جمله حملات موشکی است، توسط وزارت ارتباطات فراهم شده و سازمان های حیاتی و حساس کشور می توانند اطلاعات خود را به این دیتاسنتر منتقل کنند.

وی با بیان اینکه این دیتاسنتر امن در عمق 200 متر در زیرزمین بنا شده است، گفت: هم اکنون مرحله تجهیز این مرکز داده به عنوان مرکز ریکاوری اطلاعات به پایان رسیده و امکان میزبانی از اطلاعات سازمان های حساس و حیاتی کشور فراهم است.

آذری جهرمی بر حمایت از تولید تجهیزات مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور تاکید کرد وبا بیان اینکه روز گذشته (هشتم آبان ماه)کارخانه تولید تبلت و موبایل کودک و نوجوان مطابق با استراتژی وزارت ارتباطات در صیانت از حریم کودکان در فضای مجازی در خرمشهر راه اندازی شد، خاطرنشان ساخت: کارخانه مذکور پیش از این 2 هزار نفر نیروی کار داشت که به دلیل نبود تولید 90 درصد آنها تعدیل شده بودند اما با راه اندازی مجدد خط تولید، شاهد هستیم که 1800 نفر از این نیروی کار امکان بازگشتشان به کار فراهم شد.

وی با بیان اینکه محصولات تولید شده قابل رقابت با بسیاری از کالاهای موجود در بازار است و از بسیاری آنها نیز کیفیت بالاتری دارد، گفت: تا پیش از این به عنوان هدیه به مهمانان خارجی خود صنایع دستی و تابلوهای نفیس اهدا می کردیم اما از این پس خواسته ام که به جای این هدایا، تجهیزات ساخت داخل از جمله تبلت ایرانی را با افتخار به مهمانان خارجی هدیه کنیم.