«نود اقتصادی»: در چهار سال گذشته وضعیت اعلام آمارهای اقتصادی تعریف چندانی ندارد. آمارهای منفی معمولا دیر اعلام شده و یا سانسور می‌شود و از طرف دیگر قبل از این که مسئولان مرکز آمار و یا بانک مرکزی آمارهای اقتصادی را اعلام کنند رئیس جمهور، معاون اولش و یا سخنگوی دولت در مورد آمار و ارقام اقتصادی اعلام نظر می‌کنند.

در این بین وزرا را هم به لیست کسانی که در مورد آمارهای اقتصادی اظهار نظر می‌کنند اضافه کنید تا مشخص شود که آشفتگی آماری و غیر قابل اعتماد بودن آمارها در چهار سال گذشته چقدر تشدید شده و شرایطی را فراهم کرده که تحلیلگران اقتصادی کمتر به این آمارها اعتماد کنند.

یکی از آمارهایی که مقامات سیاسی دولت خیلی در مورد آن اظهار نظر می‌کنند، آمار اشتغال است. در طول چهار سال گذشته کمتر هفته‌ای را شاهد بودیم که دولتمردان تدبیر و امید در مورد اشتغال به مردم آمار ارائه نداده باشند. اعداد و ارقام هم به قدری مختلف بوده و با یکدیگر اختلاف فاحش دارد که نمی‌توان به راحتی آنها را پذیرفت. یکی از آشفتگی‌های آماری مربوط به نیمه اول سال 96 است. در مورد آمار اشتغال بهار و تابستان 96 تاکنون چندین اظهار نظر مختلف از سوی مقامات دولتی مطرح شده که هیچ کدام با یکدیگر سنخیتی ندارد. اولین آمار را رئیس جمهور اعلام کرد. حسن روحانی که در تیرماه امسال به مراسم روز قوه قضاییه آمده بود اعلام کرد که نرخ اشتغال ایجاد شده در فصل بهار به بیش از 700 هزار شغل رسیده است. سپس نوبت به محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روحانی رسید که آمار اشتغال فصل بهار را 703 هزار نفر اعلام کند.

اما پرحاشیه ترین و پر حرف و حدیث ترین آمار از زبان معاون اول رئیس جمهور گفته شد. جهانگیری که با آمارهای خود در حوزه‌های مختلف اقتصادی مانند سرمایه‌گذاری خارجی صدای اکثر کارشناسان و اقتصاددانان را در آورده این بار در مهرماه به مراسم روز ملی صادرات رفت و گفت در بهار امسال 703 هزار شغل و در تابستان امسال 795 هزار شغل ایجاد شده است. این آمار معاون اول رئیس جمهور نشان می‌دهد که در نیمه اول سال 96 چیزی نزدیک به 1.5 میلیون نفر صاحب شغل شده‌اند. با این حال جهانگیری که اعتراض کارشناسان و فعالان اقتصادی را به آمارهایش دید، دیواری کوتاه تر از رسانه‌ها پیدا نکرد و در اطلاعیه‌ای گفت که رسانه‌ها از صحبتهای او سواستفاده سیاسی کرده‌اند و آمار اشتغال بهار و تابستان در مقایسه با آمار سال گذشته بوده است. رئیس مرکز آمار هم در این شرایط به دفاع از معاون اول روحانی پرداخت و گفت منظور جهانگیری ایجاد 1.5 میلیون شغل نبوده است.

اما دو روز پیش علی ربیعی وزیر، تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم در آماری دیگر همه آمارهای گذشته را نقض کرد و گفت که در نیمه اول امسال 400 هزار شغل ایجاد شده است!

بنابراین ربیعی که برای پایان دادن به حاشیه‌های آمار اشتغال نیمه اول امسال به میدان آمده بود بر تشتت آماری افزود تا دقیقا مشخص نشود که بالاخره در نیمه اول امسال چند نفر صاحب شغل شده‌اند.

به نظر می‌رسد بدعت تازه مقامات سیاسی دولت تدبیر و امید در اعلام آمارهای اقتصادی قبل از اظهار نظر دستگاههای مسئول مانند مرکز آمار و بانک مرکزی صدمات جدی را به نظام آماری کشور وارد می‌سازد و مردم و صاحب نظران اقتصادی کم کم باید اعتقاد به آمارهای اقتصادی از سوی دولت را از ذهن خود خارج کنند!