«نوداقتصادی»- خبرکوتاه بود اما بسیار مهم، بازداشت "عبدالرسول دری اصفهانی" عضو دو تابعیتی تیم مذاکره کننده هسته‌ای و مسئول امور بانکی این مذاکرات، به دلیل فروش اطلاعات اقتصادی کشور به بیگانگان، درست یکسال قبل.

او در همان ایام، جدای از مسئولیت‌های از پیش گفته، عضو غیرموظف هیات مدیره بیمه آسیا هم بوده و در عین حال سهامدار حقیقی این شرکت به شمار می‌رفت تنها با 9 هزار سهم.

دری اصفهانی در همان کشمکش‌های تکذیب و تایید بازداشت در سال قبل، با مضحک خواندن اخبار حاشیه‌ای علیه خود اذعان داشت که در بانک مرکزی بوده و بازداشت نشده!

هر چند که تایید اتهام جاسوسی دری اصفهانی از ناحیه محسنی ‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا در یکسال بعد این خبر، یعنی در اواسط مهرماه امسال، گویی که آب سردی بود بر پیکره حامیان او در صنعت بیمه.

اما پای دری اصفهانی چه زمانی به صنعت بیمه باز شد؟

ماجرا مربوط به زمانی بوده که سهام شرکت بیمه آسیا در راستای اجرای بند ج اصل 44  قانون اساسی در دیماه سال 88 واگذار شد، در آن ایام هیات مدیره این شرکت تنها سه عضو داشت.

این روند تا خردادماه سال 90 ادامه داشت تا اینکه در همین روزها، هیات مدیره شرکت بیمه آسیا از سه به پنج عضو تغییر وضعیت داد.

براین اساس، شرکت پارس پلیکان فیروز "روزبه پیروز" را به نمایندگی از خود و شرکت دیگر، یعنی بازرگانی کرون خاورمیانه هم "فضل الله معظمی" را برای عضویت در هیات مدیره آسیا معرفی کرد.

هردو به عنوان اعضای حقوقی هیات مدیره شرکت، فعالیت خود را کلید زدند. در کنار افرادی چون عباس حاج فتحعلی‌ها به نمایندگی از دولت، مجید نادری به نمایندگی از بانک ملت و حمید تاجیک هم به نمایندگی از صبا تامین.

هر چند که با گذشت زمان و در اوایل خردادماه سال 92 ، نظر شرکت پارس پلیکان فیروز تغییر کرده و عبدالرسول دری اصفهانی را به جای "پیروز" به عنوان نماینده خود رهسپار ترکیب هیات مدیره بیمه آسیا کرد.

درست چهار ماه مانده به روزهای واپسین مدیریت عباس حاج فتحعلی‌ها و آمدن ابراهیم کاردگر به بیمه آسیا.

تا اینجای کار، عبدالرسول دری اصفهانی همچنان به عنوان نماینده حقوقی در ترکیب هیات مدیره بیمه آسیا حضور داشت تا اوایل آبان ماه سال 92 که با تغییر وضعیت، دری اصفهانی از شخصیت حقوقی در هیات مدیره به شخصیت حقیقی تغییر وضعیت داد و در کنار عضویت غیرموظف هیات مدیره، سهامدار شرکت بیمه آسیا هم شد.

پس شکی نیست که بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر، در همان ایام، مهمترین مجموعه‌ای بوده که مهر تایید صلاحیت حرفه‌ای را بر پرونده دری اصفهانی برای حضور در بیمه آسیا زده، آنهم در دوران سید محمد کریمی، رئیس کل اسبق بیمه مرکزی.

چهار ماه قبل از نشستن محمد ابراهیم امین بر کرسی ریاست کلی بیمه مرکزی.

واقعیت این است که با درخواست سهامدارحقوقی برای معرفی نماینده خود در هیات مدیره، استعلام از معاونت نظارت بیمه مرکزی در مورد عملکرد فرد پیشنهادی از لحاظ "نداشتن سابقه" نقض قوانین و مقررات بیمه ای و استعلام درمـورد سـوابق فـرد پیشنهادی از جنبه "صلاحیت‌های عمومی" اخذ می شود.

برکنار از این موارد، انجام مصاحبه تخصصی با فرد مورد نظر با نیت احراز صلاحیت حرفه ای هم امری ضروری بوده که در این راستا، کمیته تایید صلاحیت حرفه ای مدیران ارشد موسسات بیمه تشکیل می‌شود.

با این اوصاف به نظرمی‌رسد که بیمه مرکزی وقت با کم کاری، زمینه حضور دری اصفهانی را در آن سالها مهیا کرده باشد.