به گزارش «نود اقتصادی» شاهرخ ظهیری عضو اتاق بازرگانی در خصوص احیای برندهای قدیمی تعطیل شده مانند ارج و آزمایش اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمام صنایع خصوصی زیر نگین دولت آمد و سازمان صنایع ملی ایجاد شد. در آن زمان افرادی از صاحبان صنایع اظهار می‌کردند که دولت بنگاه‌های بخش خصوصی را به صاحبان اصلی بازگرداند اما گوش شنوایی در کار نبود. کار تا جایی ادامه یافت که کارخانه‌ها یک‌به‌یک از سوددهی خارج شد و حیات آن به خطر افتاد.

وی افزود: بین ما صنعت گران یک ‌ضرب‌المثل است که می‌گوید صنعتگری مثل دوچرخه‌سواری است. وقتی وارد آن شدی برای اینکه ادامه بدهی فقط باید پا بزنی و اگر درجا بزنی زمین می‌خوری. درجا زدن صنایع صاحب‌نام ایرانی زمانی آغاز  شد که آن‌ها دچار اصلی‌ترین بیماری بنگاه‌ها شدند، مهم‌ترین چیزی که جز ناکامی نتیجه‌ای به بار ندارد یعنی مشکلات مدیریتی.

ظهیری عنوان کرد: سوء مدیریت اصلی‌ترین دلیل ورشکستگی صنایع خوش‌نام گذشته است. متأسفانه در دوره‌ای کسانی وارد کار مدیریت صنایع شدند که هیچ شناختی از آن نداشتند و اصلاً کار صنعتی نکرده بودند. روند انتخاب مدیران ناکارآمد در مورد بسیاری از برندهای مطرح ایرانی در تمام صنایع هم چنان در جریان است درحالی‌که بخش خصوصی تواناست و می‌تواند از ابتدا و به بهترین شکل ممکن کارخانه‌های قدیمی را اداره کند.

این عضو اتاق بازرگانی خاطرنشان کرد: در پاسخ به این سؤال که آیا می‌توان صنایع صاحب‌نام گذشته مثل ارج را زنده کرد باید گفت بله این امکان وجود دارد اما نباید فراموش کرد که صنایع به‌ویژه صنایع لوازم‌خانگی در دنیا هرروز با تحول تازه‌ای همراه است.

ظهیری تصریح کرد: یخچالی که بیست سال پیش در خانه‌های ایرانی مورداستفاده بود امروز در رقابت با همتایان خارجی حرفی برای گفتن ندارد. اگر قرار به راه‌اندازی برندهای گذشته است باید به اصل تحقیق و توسعه توجه کرد و مدیرانی را به کار گرفت که تجربه لازم برای اداره یک بنگاه‌ها با ریشه با شرایط تکنولوژیکی جدید را دارند.