«نود اقتصادی»- دکتر عبدالله صوفی استاد اقتصاد دانشگاه ویسکانسین: نظرات آقای دکتر عبده تبریزی مشاور ارشد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، نظرات کارشناسانه درباره مشکلات بانکی و موضوع مشخص دستور کاهش نرخ بهره (سود ) برای سپرده‌های بانکی بود. از آنجایی که ایشان مسئله کاهش دستوری کاهش نرخ بهره را بطور دقیق و حرفه ای مورد بررسی قرار داده اند چند سئوال زیر را در باره نظراتشان مطرح مینمایم.

1 .ایشان معتقدند که کاهش نرخ سود باعث افزایش نقدینگی و افزایش نقدینگی باعث افزایش تورم می‌شود.

دو سئوال درباره این نظریه مطرح است. اول، بر چه اساسی افزایش در آمد مالی بابت سه در صد کاهش در پرداخت بهره سپرده‌ها الزاما  باعث افزایش پولی در اقتصاد می‌شود؟  مگر نه آنکه  کاهش سه در صدی در حقیقت یک باز توزیع درآمد از صاحبان  سپرده های بانکی به بانکداران است؟ هیچ دلیلی وجود ندارد که این باز توزیع منجر به افزایش پایه پولی شود اگر در آمد بانک ها حاصل از کاهش بهره  به عنوان افزایش سرمایه نگهداری شود. دوم، با توجه به اینکه پایه پولی و افزایش چشمگیر نقدینگی در دولت یازدهم همراه با کاهش نرخ تورم بوده، چگونه رابط ای بین پایه پولی و تورم  بطور کلی و حد اقل در شرایط حاظر در ایران میتوان دید؟

2.    ایشان معتقدند که « این نرخ بانکی ، کسب و کار ها را از فعالیت باز داشته و افراد صرفا با سپرده گذاری در بانک به کسب سود راضی بودند  »  و «حتی  شرکت های تولیدی ... که تولیدات خود را کاهش دادند و پول های خود را در بانک گذاشتند و سود دریافت کردند.» سئوال اینجاست که پول های سپرده در بانک به چه صورتی مورد استفاده قرار میگرفت؟ طبیعی است که بانک ها این سپرده ها را ساکن بانک نمیکردنند و به نحوی آن مبلغ را به گردش میانداختند.

3.    بالاخره جناب آقای دکتر عبده تبریزی می‌فرمایند که بعد از کاهش نرخ بهره «اولین جایی که این منابع حرکت می کنند، بازار ارز و همچنین بازار طلاست».  بعد سئوال می‌کنند که « آیا ابزاری داریم تا بتوانیم این بازار ها را کنترل کنیم؟ باید این موارد بررسی شود.» آیا طرح این سئوال دیر نیست و نمیبایست  به این سئوالات  قبل از دستور کاهش نرخ ها جواب داد؟