به گزارش «نود اقتصادی» از مجموع ۴۹ مدل خودروی سواری و وانت تولید داخل، ۲۰ خودرو فقط یک ستاره کیفیت دارند.
تازه‌ترین جدول ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که از مجموع 49 مدل خودروی سبک تولید داخل (42 خودرو سواری و 7 وانت) طی مرداد امسال، 15 سواری پرتیراژ و 5 وانت دارای حداقل کیفیت بوده و تنها موفق به دریافت یک ستاره کیفی در جدول رده‌بندی شده‌اند.
بررسی‌ها از آمار تولید خودروهای سواری و وانت داخلی طی سال 95 نیز نشان می‌دهد که از مجموع یک میلیون و 332 هزار و 891 دستگاه خودروی سواری و وانت تولید شده در سال گذشته 722 هزار و 554 دستگاه خودرو تک‌ستاره بوده‌اند که بیانگر سهم 54.02 درصدی خودروهای تک‌ستاره از مجموع خودروهای داخلی تولید شده در سال گذشته است. در این شرایط با الزامات وزارت صنعت توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت داخلی با تولید آخرین خودروی پراید سایپا 111 در خط تولید سایپای کاشان استارت خورد و انتظار می‌رود تا پایان امسال، تولید حدود 15 مدل خودروی سواری و 5 وانت متوقف شود یا کیفیت آنها افزایش یابد.


- 49 خودروی داخلی فقط با یک ستاره‌


گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت از ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که طی مرداد ماه امسال 100 هزار و 565 دستگاه خودرو در کشور تولید شد که 99 درصد از حجم این تولیدات به خودروهای گروه سبک و یک درصد دیگر به خودروهای گروه سنگین اختصاص داشته و خودروهای تولیدی کشور در این ماه شامل 49 مدل خودرو درگروه سبک(42 خودروی سواری و 7 وانت) و 6 مدل در گروه سنگین بوده است. همچنین از 42 خودروی سبک سواری داخلی پرتیراژ مورد بررسی، 15 خودرو و از 7 مدل وانت تولید داخل، 5 خودرو دارای حداقل کیفیت بوده و تنها موفق به دریافت یک ستاره کیفی در جدول رده‌بندی شده‌اند.


- بر این اساس 3خودروی چینی


(لیفان ایکس 60، ام وی ام ‌و ام وی ام 110) ، 3محصول ایران خودرو(پژو 405‌، پژوپارس و سمند) و 2گروه از محصولات سایپا (انواع پراید و تیبا) به همراه 3مدل وانت(زامیاد تک‌سوز و دوگانه‌سوز، وانت مزدا تک کابین و دوکابین و وانت آریسان ایران خودرو) همچنان یک ستاره کیفیت دارند. همچنین کیفیت خودروی تیبا2 سایپا که در رده‌بندی تیر ماه امسال موفق به دریافت 2ستاره کیفی شده بود، بار دیگر کاهش یافته و این خودرو در جدول رده‌بندی مرداد ماه تنها موفق به دریافت یک ستاره کیفیت شده است. نکته حائز اهمیت این است که همه خودروهای رده قیمتی کمتر از 25 میلیون تومان شامل سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و خودروهای تیبا، پژو ۴۰۵، پژو پارس و ساینا فقط یک ستاره از 5 ستاره کیفی را دریافت کرده‌اند.


- پراید 111 به موزه رفت


تاکید وزارت صنعت بر توقف تولید خودروهای دارای یک ستاره کیفیت از پایان امسال و مقرون‌به‌صرفه نبودن ارتقای استانداردهای کیفی انواع پراید موجب پیشگامی این شرکت خودروسازی در توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت شده است. بر این اساس با تولید آخرین خودروی پراید 111 در سایپای کاشان‌، این خودرو به‌عنوان نخستین محصول پراید است که به موزه می‌رود.
بنا بر اعلام شرکت سایپا با تاکید مدیرعامل این گروه خودروسازی بر مدیریت مناسب خروج خانواده ایکس 100 از خطوط تولید سایپا، پنجشنبه گذشته، آخرین خودروی پراید 111 در سایپا- سیتروئن تولید و به صورت رسمی تولید این خودرو در این شرکت به پایان رسید. پس از اعلام رسمی مهدی جمالی برای پایان تولید محصولات خانواده ایکس 100 (پراید)، این گروه خودروسازی توقف تولید این خودروها را زودتر از موعد اعلام‌شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران آغاز کرده است. تولید پراید111 در سایپای کاشان روی پلتفرم محصولات ایکس 100 از سال 88 آغاز و تاکنون نزدیک به 312‌هزار دستگاه از این خودرو تولید و به بازار عرضه شده است.