به گزارش «نود اقتصادی»، تقی ترابی، رئیس پیشین پژوهشگاه آمار درباره برخی شائبه‌ها مبنی بر آمارسازی دولتها گفت: آمارسازی راحت نیست و نمی‌شود مثلا به راحتی آمار مربوط به رشد اقتصادی را که از ترکیب هزارها عدد به دست می آید بسازد،‌با این همه می توان آمار دروغ اعلام کرد. به این معنی که عدد به دست آمده را متفاوت اعلام کرد.
او توضیح داد: ولی به هر حال راهی که برای اهداف سیاسی وجود دارد این است که آمارها، متفاوت از عددی که به دست آمده‌اند اعلام شوند. مثلا وقتی آماری ۴.۵ درصد به دست آمده ۴.۵ درصد یا ۳.۵ درصد اعلام شود. برای حرکت به سمت مقابله با این مشکل همانطور که گفتم باید عمل شود تا حتما آمارها صحیح ارایه شوند. از بنیامین دیزایلی نقل است که دروغ سه نوع است دروغ معمولی، شاخ‌دار و آمار . در نفس آمار بعضا دروغ وجود دارد.

وی با بیان اینکه آمارها در بانک مرکزی سهل‌انگارانه تر از مرکز آمار ایران تولید می‌شود گفت: این علت که کارشناسان به آمارهای بانک مرکزی بیشتر تمایل نشان می‌دهند این است که آمارهای بانک مرکزی سهل‌الوصول تر هستند و دسترسی به آن‌ها برای کارشناسان راحت‌تر بوده است و البته بانک مرکزی روی آمارهای خود تبلیغات گسترده می‌کند، ولی با این حال تاکید می‌کنم نهادی که حفظ مسوولیت ارزش پول ملی کشور را دارد نمی‌توان آمار ارائه کند.

وی تاکید کرد: بنابراین آمارها نباید دست بانک مرکزی باشد.