صدراله دولت مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص دلایل گرانی گوشت و مرغ در ماههای اخیر اظهار کرد: دلیل اصلی گرانی مرغ کاهش تولید ناشی از گرمای هواست. طبیعی است که وقتی عرضه و تقاضا بهم بخورد با افزایش قیمت رو به رو می‌شویم.
وی افزود: گوشت مرغ یک کالای با کشش بالاست و در سبد همه آحاد جمعه اعم از ضعیف و متوسط و غنی جامعه قرار دارد، بنابراین وقتی با کاهش عرضه و توزیع مواجه شود، قیمتش افزایش پیدا می‌کند و در واقع گرانی مرغ بیشتر علت فصلی دارد.

بازار گوشت قرمز از دست دولت در رفته است

مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره گرانی گوشت قرمز تصریح کرد: دلیل گرانی گوشت قرمز متفاوت است و کاهش تولید و عدم پاسخگویی تولید فعلی به نیاز جامعه دلیل اصلی آن به شمار می‌رود. این شکاف در گذشته هم وجود داشته و حتی در دوره مدیریت ما هم بوده، ولی این قدر شدید نبوده است. در حال حاضر این شکاف این قدر شدید شده که اقدامات دولت در واردات انواع گوشت اعم از گرم و منجمد تاثیری بر بازار نداشته و بازار از دست دولت در رفته است.


عید قربان تنش در بازار گوشت را بیشتر می‌کند


دولت با تاکید به در پیش بودن عید قربان گفت: عید قربان تنش در بازار گوشت را بیشتر می‌کند، چون تقاضای زیادی در یک روز جمع می‌شود. در حوزه دام زنده افزایش قیمت زیادی خواهیم داشت، اما به مرور و با کاهش تقاضای قبلی و توزیع گوشت نذری این تب افزایش قیمتی فروکش خواهد کرد. امیدواریم در نیمه دوم سال با توجه به وضعیت مناسب علوفه، دامداران دامهایی را که پربار کرده‌اند به بازار عرضه کنند، تا حداقل قیمت گوشت از این گران‌تر نشود و قیمت فعلی حفظ شود، چون کاهش قیمت گوشت به آسانی امکان پذیر نیست.


شکاف بین تولید و تقاضای محصولات کشاورزی در چهار سال گذشته بیشتر شد


وی خاطرنشان کرد: ضعف عملکرد دولت در حوزه تنظیم بازار محصولات کشاورزی دلایل متعددی دارد که بخشی از آن به ضعف متولی تنظیم بازار برمی‌گردد. ولی اصل موضوع را باید در این مفهوم جستجو کرد که در چهار سال گذشته شکاف بین تولید و تقاضا در محصولات کشاورزی به خصوص در گوشت قرمز افزایش یافته است.
مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام گفت: ما به حجم بیشتری گوشت تازه نیاز داریم تا تقاضای بازار را پاسخ دهد. در حوزه گوشت قرمز با توجه به محدودیتهای زیادی که وجود دارد، امکان واردات حجم زیادی از آن وجود ندارد.
دولت در خصوص بازگشت تنظیم بازار به وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به وزیر شدن شریعتمداری گفت: دولت در لایحه‌ای که به مجلس داده تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت را پیش بینی کرده و در آن لایحه که از تشکیل وزارت بازرگانی صحبت کرده، بنابراین لغو قانون انتزاع هم پیش بینی شده ، که وظایف تنظیم بازار به وزارت بازرگانی واگذار شود. اگر وزارت بازرگانی تشکیل شود این اتفاق می‌افتد.


تنظیم بازار باید در چارچوب قانون به وزارت صنعت بازگردد


وی بیان کرد: تنظیم بازار چون در قالب قانون به وزارت جهاد کشاورزی رفته برای بازگشت به وزارت صنعت، معدن و تجارت باید در قالب قانون اتفاق بیفتد. شخصا به عنوان یک کارشناس معتقد به وجود وزارت بازرگانی به عنوان یک سازمان تخصصی برای تنظیم بازار هستم.


رفتار سازمان حمایت هیچ تاثیری بر تنظیم بازار نداشت


مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه تنظیم بازار طی چهار سال گذشته تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در چهار سال گذشته هیچ عملکردی در حوزه تنظیم بازار نداشت و بخشهای بازرگانی که در این وزارتخانه باقی ماندند، عملا در تنظیم بازار هیچ دخالتی نکردند. سازمان حمایت هم رفتارهای تاثیر گذاری در بازار نداشت.
دولت نمره دولت در تنظیم بازار را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: بررسی وضعیت بازار محصولات کشاورزی نشان می‌دهد که عدم موفقیت در عملکرد تنظیم بازاری دولت در چهار سال گذشته مشاهده می‌شود.