گروه اقتصادی «نسیم آنلاین»- صندوق نوآوری و شکوفایی، یک صندوق مستقل دولتی است که مسئولیت اعطای تسهیلات متناسب به شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل‌گری تامین مالی برای آن‌ها را بر عهده دارد.
هیئت امنای این صندوق را رئیس جمهور، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، معاون برنامه ریزی رئیس جمهور، وزیر علوم، وزیر بهداشت، وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس بنیاد ملی نخبگان و سه نفر به انتخاب رئیس جمهور تشکیل می دهند. دکتر سلطانی نیز به عنوان مدیرعامل صندوق از جانب ایشان تعیین شده و مسئولیت هیئت عامل صندوق را بر عهده دارد.
این صندوق وظیفه دارد ضمن ارائه خدمات مالی متنوع و متناسب با نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، در سامان‌دهی نظام تامین مالی به نفع این شرکت ها نیز نقش آفرینی کند.
با این حال بررسی ها نشان می دهد که پس از گذشت ۴ سال از تاسیس این صندوق، شرکت های دانش بنیان، به عنوان یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی، نتوانسته اند به خوبی از تسهیلات آن استفاده نمایند. از مهمترین مشکلات این شرکت های فناوری محور با تسهیلات صندوق، طولانی بودن فرآیند اعطای تسهیلات، نیاز به وثایق سخت‌گیرانه (مانند وثیقه ملکی سهل البیع) و عدم ارائه خدمات متنوع است؛ مسائلی که باعث شده است دسترسی به وام های صندوق نوآوری و شکوفایی با تسهیلات بانک ها تفاوت قابل توجهی نداشته باشد.
بر اساس گزارش عملکرد دو ساله این صندوق برای سال‌های ۹۳ و ۹۴، از حدود 800 میلیارد تومان کل تسهیلات مصوب صندوق تا انتهای سال ۹۴، 334 میلیارد تومان پرداخت شده است که از این میزان نیز ۱۸۵ میلیارد تومان مربوط به تسهیلات دفاتر کاری این صندوق بوده و تطابق چندانی با نیازهای مالی اساسی شرکت های دانش بنیان نداشته است.
بنابراین تا انتهای سال ۹۴، تنها 150 میلیارد تومان معادل 20 درصد از تسهیلات مصوب، به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت شده است.
علیرغم صحبت های مسئولین صندوق مبنی بر لزوم تزریق منابع بیشتر، عملکرد صندوق در استفاده بهینه از منابع موجود قابل توجیه نیست و قسمت اعظم منابع صندوق به جای وام دهی به شرکت های دانش بنیان، در بانک سپرده‌گذاری شده‌یا صرف تاسیس مجتمع‌های فناوری شده‌ است.
با این وجود، اغلب شرکت‌های دانش‌بنیان برای دریافت وام از صندوق نوآوری و شکوفایی، ملزم به وثیقه‌گذاری به ارزش حداقل ۱۰۰% مبلغ تسهیلات می‌باشند و می‌بایست مانند بانک ها، فرآیند بوروکراتیک بسیار پیچیده‌ای را طی کنند. همچنین معمولا شرکت های دانش بنیان برای دریافت تسهیلات از این صندوق، مدت زمان زیادی در صف رسیدگی به درخواست و پرداخت وام معطل می‌مانند.
بنابراین ضروری است صندوق نوآوری و شکوفایی، هرچه سریعتر اصلاحات لازم را انجام دهد تا شرکت های دانش بنیان بتوانند به بهترین شکل از منابع موجود در این صندوق استفاده نموده و زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی را فراهم کنند.