هاشمعلی حسنی، خزانه دار و عضو انجمن صنفی صنایع سلولزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی «نسیم آنلاین» گفت: وضعیت صنایع سلولزی چندان مناسب نیست و رکود بازار به این صنعت نیز سرایت کرده است، اما از آن طرف شاهد هستیم عده ای که سودشان در واردات است با وارد کردن محصولات این صنعت تولیدات داخلی را بیش از پیش دچار مشکل می کنند.

وی افزود: یکی از کالاهایی که حتی به وارد کردن یک کیلوی آن نیاز نداریم اما طبق آمار 27 تن آن وارد کشور شده است دستمال مرطوب است این در حالی است که تولیدکننده با تمام توان خود و در شرایط کنونی تولید می کند و با این چنین وارداتی که نتیجه رانت است تولید داخلی نابود می شود.

حسنی گفت: دستمال مرطوب و دستمال کاغذی از جمله اجناسی هستند که نه تنها تولیدشان کم نیست بلکه چندین برابر نیاز کشور تولید می شوند بنابراین هیچ گونه نیازی به واردات آن ها نیست. اما متأسفانه با واردات این کالاها کارگاه های تولیدی داخل تعطیل می شوند کما این که این اتفاق نیز افتاده و اخیرا 7 کارخانه تعطیل شده اند.

خزانه دار انجمن صنفی صنایع سلولزی اظهار داشت: البته دستمال کاغذی خوشبختانه اصلا وارد نمی شود و در داخل نیز ظرفیت تولید 5 برابر نیاز کشور است.

وی تصریح کرد: متأسفانه صنایع سلولزی در کل وضعیت خوبی ندارد، به خصوص این که شرکتی مانند پارس حیات که متعلق به ترکیه هم است در داخل ایران محصول تولید می کند و بازار را از تولیدکننده داخلی گرفته و صنایع ایران را زمین گیر کرده است.

حسنی تأکید کرد: یک مشکل دیگر که در صنایع ما وجود دارد و همکاران بنده در این زمینه را گلایه مند کرده است این است که فروشگاه های زنجیره ای دولتی بزرگ به هیچ عنوان نه تنها در خدمت صنایع ایران نیستند بلکه 30 درصد از شلف های خود را در اختیار شرکت‌های خارجی می دهند، در حقیقت حاضر هستند که با شرکت بیگانه خارجی به راحتی قرارداد ببندند اما با منِ نوعی که تولیدکننده داخلی هستم همکاری لازم را ندارند.

وی بیان داشت: سهم تولیدکننده داخلی با 50 سال سابقه تنها 5 درصد از سهم فروشگاه های زنجیره ای دولتی است اما سهم شرکت خارجی 30 درصد است.