به گزارش «نسیم آنلاین»،بانک کشاورزی به عنوان نهاد تأمین کننده منابع مالی بخش کشاورزی، طی هشت دهه گذشته و در اجرای رسالت اصلی خود علاوه بر پرداخت تسهیلات به زیربخش های مختلف، با  ارائه مشاوره های کارشناسی بخش کشاورزی و خدمات مالی، همواره از تولید کنندگان  و فعالان بخش کشاورزی که عاملی اثرگذار در توسعه اقتصادی کشور هستند، حمایت کرده است.

اجرای عاملیت خرید تضمینی گندم جزو برنامه هایی بود که با پیگیری ها و تلاش های مداومی که از زمستان سال 1393 صورت گرفت، پس از ده سال وقفه به این بانک بازگشت که می توان آن را عاملی در خدمت رسانی به بهره برداران بخش کشاورزی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست.

براین اساس با ایجاد سامانه الکترونیکی ، عملیات خرید تضمینی گندم در سال زراعی 94-1393 آغاز و با استفاده از منابع داخلی و دیگر منابع مطالبات گندمکاران  درکوتاه ترین زمان ممکن پرداخت شد.

در سال زراعی 95-1394 نیز خرید تضمینی گندم با عاملیت بانک کشاورزی ادامه داشت و با استفاده از سامانه الکترونیکی تا اواخر شهریور ماه سال جاری  11.4 میلیون تن گندم در قالب یک میلیون و 736 هزار محموله به ارزش 145 هزار میلیارد ریال خریداری و ذخایر گندم کشوردر سیلوها  بیش از 14  میلیون تن اعلام شد.

این میزان تولید برای نخستین بار اتفاق افتاده و موجودی ذخایر این محصول استراتژیک در کشور به‌طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت که نیاز کشور را  برای 700 روز تأمین خواهد کرد.

پرداخت مطالبات گندمکاران از دیگر اقدامات شاخصی  بود که طریق شعب بانک کشاورزی افزون بر نیمی از مطالبات کشاورزان بالغ بر 73 هزار میلیارد ریال تا اواخر شهریور پرداخت شد.

برای تسویه الباقی بدهی، هماهنگی های لازم انجام شده که در نتیجه این هماهنگی ها با  فروش ٢٦٥٠٠ میلیارد ریال اوراق سلف موازی گندم توسط شرکت کارگزاری بانک کشاورزی،٣٠هزار میلیارد ریال دیگر از مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی پرداخت شد و مجموع پرداختی ها برای خرید گندم کشاورزان به ١٠٥ هزارمیلیارد ریال خواهد رسید.

باقیمانده مطالبات گندمکاران  نیز به محض تامین اعتبار مالی توسط دولت، از طریق سامانه جامع خرید تضمینی گندم بانک کشاورزی در سراسر کشور به حساب گندمکاران واریز خواهد شد درحالیکه امسال نزدیک به  ۱۴ میلیون تن گندم در کشور تولید و ۱۱.۵ میلیون تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به ارزش ١٤٥ هزار میلیارد ریال با عاملیت این بانک و از طریق سامانه جامع الکترونیکی خریداری شدکه نسبت به خرید 8.1 میلیون تنی سال گذشته ۴۲ درصد(۳.۴ میلیون تن)افزایش داشته است.

دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید گندم یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی و از جمله دست آوردهای دولت بوده که اکنون با تلاش گندمکاران کشور محقق شده است.

اما بانک کشاورزی به عنوان حامی مالی بخش کشاورزی بر اجرای مأموریت های خود در حمایت از دیگر مصادیق عملی اقتصاد مقاومتی از جمله مکانیزاسیون کشاورزی ثابت قدم بوده و علاوه بر پرداخت تسهیلات برای خرید ماشین آلات کشاورزی، در تأمین ادوات کشاورزی نیز پاسخگوی نیازهای فعالان و بهره برداران کشاورزی نیز خواهد بود.