به گزارش «نسیم آنلاین» کاوه زرگران گفت: آغاز دوران پسابرجام و رفع تحریم‌ها و بهبود سرمایه‌گذاری‌ها، چشم‌انداز مثبتی برای اقتصاد ایران رقم زده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، افزود: سهم مصرف غلات در سبد خانوارهای ایرانی، ۲۱ درصد است که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود. بر همین اساس، از مزیت‌های این حوزه در اقتصاد ایران آن است که ۱۹ درصد از ارزش افزوده بخش غذا و ۱۶.۵ درصد از صادرات صنعت غذای ایران به غلات اختصاص دارد؛ البته در طول یک دهه گذشته سطح زیرکشت غلات کاهش یافته است.

وی با اشاره به افزایش تولید غلات در سه سال گذشته، تصریح کرد: تولید غلات طی سه سال گذشته افزایش یافت تا جایی که سال ۹۴، میزان تولید به ۱۷.۵ میلیون تن رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری به رقم ۱۸.۲ میلیون تنی برسد.  

به گفته زرگران، یکی از چالش‌های پیش‌ روی تولید غلات در ایران، تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آب است و پیش‌بینی می‌شود تولید غلات تا ۲۵ سال آینده ۱۰ درصد کاهش یابد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تهران با اعلام میزان واردات غلات توسط کشورمان گفت: ایران در سال گذشته بیش از ۱۶.۵ میلیون تن غلات وارد کرده که نشان از رشد ۵۵ درصدی دارد؛ اما در سال جاری به دلیل وجود منابع کافی و شرایط آب و هوایی مناسب، شاهد افت ۲۸ درصدی واردات هستیم.

زرگران با اشاره به حجم قابل توجه واردات غلات به ایران در سال‌های اخیر گفت: ایران در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ترتیب بیش از ۶.۳ و ۲.۵۸ میلیارد دلار غلات داشته است که جزو کشورهای صدرنشین در دنیا محسوب می‌شود. این در حالی است که بطور میانگین ایران طی یک دهه گذشته سالانه ۹.۵ میلیون تن غلات وارد کرده که ذرت با ۴۴ درصد و گندم با ۳۰ درصد بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده بودند.

وی با تاکید بر اینکه نان به عنوان غذای اصلی ایرانیان، جایگزینی ندارد، افزود: ۷۲ درصد از گندم در ایران به مصرف خبازی می‌رسد و با توجه به ذائقه ایرانیان و پیش‌بینی‌ افزایش جمعیت، ما تا یک دهه دیگر سالانه به ۲۰ میلیون تن گندم نیاز خواهیم داشت.

عضو هیات رییسه اتاق ایران و روسیه اظهار داشت: در یک دهه گذشته، سطح زیر کشت گندم کاهش داشته است، این درحالی است که حدود ۶۰ درصد از کل تولید غلات به گندم تعلق دارد. با این حال میانگین واردات گندم در ۱۰ سال گذشته، ۲.۸ میلیون تن بوده و بیشترین میزان واردات گندم ایران از نظر ارزش در سال ۱۳۹۳ رخ داد که بیش از ۲ میلیارد دلار گندم وارد کشور شد.

وی با اشاره به موقعیت‌های بازار صادرات آرد ایران، گفت: عراق بزرگترین مشتری آرد در جهان است و نیاز سالانه‌اش به بیش از یک میلیون تن آرد را از طریق کشورهای همسایه و خصوصا از ترکیه وارد می‌کند و افغانستان نیز با نیاز سالانه به واردات ۸۰۰ هزار تن آرد دومین واردکننده آرد در دنیا است؛ این در حالی است که ایران دارای ۳۱۵ کارخانه آرد با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۲۰  میلیون تن در سال است که ۱۲.۵ میلیون تن آن در تولید نان و بخش صنعت مصرف می‌شود.

دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در خصوص میزان تولید جو در ایران نیز گفت: پس از گندم، جو با بیش از ۱.۷۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت، بیشترین میزان کاشت غلات را دارا است که سهم عمده‌ای از آن، در خوراک دام استفاده می‌شود.

وی افزود: در سال ۲۰۱۵ میلادی، تولید جو به ۳.۲ میلیون تن رسید و جو سهم ۱۸ درصدی از مجموع تولید غلات ایران را به خود اختصاص داده است.

زرگران با اشاره به تولید ذرت در ایران نیز گفت: ایران در سال ۱۳۹۴، کمتر از  ۱.۵ میلیون تن ذرت تولید کرد که ۱۰ درصد از سال ۱۳۹۳ کمتر بوده؛ البته در طول یک دهه گذشته تولید ذرت نزولی بوده و در حدود ۱۷ درصد کاهش داشته است و تنها ۹درصد از تولید غلات ایران به ذرت اختصاص دارد.

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق ایران و روسیه، کاهش میزان تولید ذرت در حالی رخ داده است که نیاز ایران به ذرت افزایش یافته و طی ۱۰ سال گذشته مصرف ذرت از حدود ۲ میلیون تن به حدود ۸ میلیون تن رسیده است تا جایی که سال گذشته، میزان واردات ذرت به ۶ میلیون تن رسید؛ این در حالی است که به دلیل آب‌بر بودن تولید ذرت، سیاست ما در حال حاضر، تامین ذرت مورد نیاز کشور از طریق واردات است.

زرگران در خصوص ظرفیت‌های ایران در تولید روغن گفت: در ایران حدود ۵۰ واحد روغنکشی با ظرفیت تولید  ۴.۵ میلیون تن وجود دارد. البته ظرفیت تصفیه سالانه روغن بیش از ۳.۵ میلیون تن است و این کشور بیش از یک میلیون تن روغن خام گیاهی وارد می‌کند که معادل یک سوم از ارزش واردات مواد اولیه غذایی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: واردات سویا با ۱.۵ میلیون تن ۷۰ درصد از کل واردات دانه‌های روغنی را در بر می‌گیرد و واردات دانه‌های افتابگردان در جایگاه دوم و دانه کنجد در جایگاه سوم دانه‌های روغنی وارداتی قرار دارند. اما با توجه به مصرف کنجاله سویا در رژیم غذایی دام و طیور و صنایع دامپروری ایران و هم‌چنین امکانات روغنکشی صنایع ما، استقبال از واردات دانه سویا از دیگر دانه‌ها بیشتر است.