مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: سد و سامانه انتقال آب "کوچِرِی" فردا (دوشنبه) با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر نیرو افتتاح می‌شود.

"خسرو ارتقایی گفت که  در مجموع برای این پروژه 370 میلیارد تومان هزینه شده که 290 میلیارد تومان آن پرداخت شده و 80 میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران داریم، اظهار داشت: تمام بدهی شرکت آب منطقه‌ای تهران مربوط به این طرح تا پایان هفته به پیمانکار پرداخت خواهد شد.

وی اظهار داشت: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آبی کشور است که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد و به فلات مرکزی و قم وارد می‌شود.

ارتقایی در ادامه بیان داشت: با توجه به توپوگرافی منطقه و صعب العبور بودن محل اجرای طرح با ارتفاع بیش از 2 متر برف و سرمای 30 درجه زیر صفر، عملیات پیچیده ای به اجرا درآمد که با تلاش شبانه‌روزی توانستیم در مجموع با حفر 56 کیلومتر تونل، سامانه انتقال را اجرایی کنیم.

او با اشاره به اینکه نام سد کوچری از نام روستایی گرفته شده که قبلاً در آن محل وجود داشته و مردم در آن ساکن بودند، ولی امروزه مردم آن به نقاط دیگری کوچ کرده‌اند و روستا نیز در بستر مخزن قرار گرفته است، گفت: بالغ بر 130 خانوار در روستای کوچری ساکن بودند که به‌طور متوسط بین 300 تا 400 میلیون تومان به آن‌ها پرداخت شد و آنان با رضایت روستا را ترک کردند تا در جای دیگری اقامت کنند و این کار عمرانی به انجام برسد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران حجم مخزن سد کوچری را 207 میلیون مترمکعب ذکر کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح، مشروب کردن 10 شهر خوانسار، گلپایگان، خمین، محلات، نیمور، سلفچگان،‌ دلیجان، ساوه شهرک پردیسان و قم به همراه آبرسانی به 100 روستای اطراف بود که توسط 180 کیلومتر خط لوله انتقال آب، فردا (دوشنبه)‌ با حضور مهندس "حمید چیت‌چیان" وزیر نیرو و دکتر "علی لاریجانی" رییس مجلس شورای اسلامی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی عدم وجود پمپاژ در مسیر،‌ حفاری 270 کیلومتر با دستگاه TBM و مونتاژ دستگاه TBM توسط متخصصان داخلی را از ویژگی‌های این طرح دانست و اضافه کرد: اعتبار این طرح بالغ بر 900 میلیارد تومان بود که به منظور حفر 56 کیلومتر تونل، 7 کیلومتر باکس بتونی، 4 سد انحرافی و یک سد مخزنی هزینه شده است.

ارتقایی با تاکید بر اینکه عمده مصرف آب قم مربوط به شرب بوده و پیش از احداث این سد، شهرهای مذکور از طریق چاه مشروب می‌شدند، اظهار داشت: بهره‌برداری از تونل‌های انتقال در سال‌های گذشته انجام شده و بهره‌برداری از سد، فردا انجام خواهد شد و مدیریت شهری تصمیم خواهد گرفت تا از این پس چه میزان نیاز شرب مردم این شهرها را از چاه و چه میزان را از آب سد قم‌رود تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه عملیات سد کوچری از سال 81 آغاز شده و از اسفند 89 به مرور بهره‌برداری از آن از طریق تونل‌ها شروع شده و در سال جاری این طرح به اتمام و بهره برداری کلی رسیده است، اظهار داشت: در این طرح 3 استان ذی‌نفع هستند و شرکت مدیریت منابع آب ایران متولی این طرح بوده است.