به گزارش «نسیم آنلاین»مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: بیش از 3 هزار حلقه چاه غیرمجاز استان تهران در سال جاری مسدود می‌شود.

"خسرو ارتقایی" اظهار داشت: بر اساس تصمیمات متخذه از سوی ستاد اقتصادی دولت و اقدام‌های وزارت نیرو در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، در سال جاری بالغ بر 3 هزار حلقه چاه غیر مجاز (در استان تهران) مسدود می‌شود و بیش از 2 هزار دستگاه کنتور اندازه‌گیری هوشمند (طرح فهام) و 252 دستگاه کنتور حجمی هوشمند، برای چاه‌های کشاورزی نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی استان تهران از ابتدای سال آبی جاری با 24 درصد افزایش نسبت به سال آبی گذشته به 233 میلی‌متر رسیده است، افزود: این میزان بارش نسبت به متوسط دراز مدت با 14 درصد کاهش روبرو بوده است.

ارتقایی وضعیت منابع آب سدهای تهران را نسبت به سال گذشته مطلوب خواند و افزود: حجم ذخایر 5 گانه سدهای تهران در زمان حاضر یک میلیارد و 70 میلیون مترمکعب است، که نسبت به سال گذشته، با افزایش 250 میلیون مترمکعبی مواجه بوده است.

وی بارندگی‌های پائیز سال جاری را براساس پیش بینی‌های هواشناسی دیرهنگام و کمتر از نرمال دانست و افزود: امیدواریم با همکاری و مدیریت مردم در میزان مصرف، بتوانیم پیک تابستان را به‌خوبی پشت سر گذاشته و زمستان را نیز بخوبی سپری کنیم.

مدیر عامل آب منطقه ای تهران ادامه داد: در مجموع با اقدام‌های طرح احیا در سال 95 می‌توانیم بالغ بر 100 میلیون مترمکعب از برداشت‌های غیرمجاز زیرزمینی جلوگیری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با همکاری تمامی امورهای آب در سطح تهران تاکنون 1615 حلقه چاه غیر مجاز از ابتدای سال 94 مسدود شده که بالغ بر 83 میلیون مترمکعب از منابع زیرزمینی ذخیره شده است، گفت: در سال گذشته به جز انسداد چاه‌های غیرمجاز، 650 کنتور هوشمند نصب شده، 46 جلسه شورای حفاظت در شهرستان‌ها برگزار شده،‌ پروانه بالغ بر 12 هزار حلقه چاه مجاز از 13 هزار چاه مجاز نیزاصلاح شده است.

ارتقایی در ادامه با اشاره به این مطلب که در برنامه‌های فرهنگی در مدارس آموزش و پرورش استان تهران با توجه به اینکه دشت‌های پایلوت برای طرح احیا در شهرستان‌های ورامین، شهریار و تهران انتخاب شده‌اند، گفت: با تشکیل گروه‌های هدف، 70 هزار دانش آموز تحت پوشش طرح داناب قرار گرفتند که بازخورد خوبی از خود بجای گذاشت.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر آخرین پروژه این شرکت، پروژه انتقال آب از سر شاخه‌های دز به قمرود خواهد بود که 56 کیلومتر از تونل آن ساخته شده و 180 کیلومتر خط انتقال آن نیز باعمق 2 متر اجرا شده است، اظهار امیدواری کرد تا یکی دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از سد کوچری که از طرح‌های بزرگ ملی است باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد، با تمهیدات انجام شده، سال گذشته 23 میلیون و امسال نیز 60 میلیون مترمکعب آب ذخیره شده است.

وی با اشاره به اینکه هم اینک بالغ بر 15 هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام است، گفت: بالغ بر 300 میلیارد ریال از این میزان مربوط به انتقال آب و پروژه فرار آب سد لار به کلان است که با تأمین منابع مورد نیاز، کار اجرای آن آغاز خواهد شد.

او میزان اعتبارات مورد نیاز برای ساماندهی آب جنوب تهران به شیوه BOT را 800 میلیارد تومان ذکر کرد و ادامه داد: آماده جذب سرمایه گذار برای این طرح هستیم.
ارتقایی در ادامه اظهار داشت: اخیراً یکی از شرکت‌های خارجی که سازنده تصفیه‌خانه‌های آب شماره یک و 2 تهران بوده است، اظهار تمایل کرده در صورت تأمین اعتبارات لازم حاضر است نسبت به همکاری در این خصوص اقدام کند.

وی حجم آب سدهای 5 گانه تهران را در زمان حاضر یک میلیارد و 70 میلیون مترمکعب ذکر و افزود: سد امیرکبیر در زمان حاضر،‌ 182 میلیون، سد لتیان 70 میلیون،‌ سد لار 209 میلیون، سد طالقان 406 میلیون و سد ماملو 200 میلیون متر مکعب آب دارند.

وی از سد نمرود که بیش از 150 تا 160 میلیارد تومان هزینه نیاز دارد تا به بهره‌برداری برسد به عنوان پروژه در انتظار سرمایه‌گذار یاد کرد و در ادامه گفت: مقدماتی فراهم شده تا با تخصیص بخشی از آب این سد به سرمایه‌گذار برای فروش به صنایع در راستای حل مشکلات اقتصادی خود، این پروژه اجرایی شود.