به گزارش «نسیم آنلاین» روابط عمومی راه‌آهن در پاسخ به گزارش مستند «نسیم آنلاین» جوابیه‌ای را ارسال کرد. متن این جوابیه به ضرح زیر است:

پیرو درج خبری با عنوان "ضربه تعمدی به اقتصاد مقاومتی، رانت واردات، 4 کارخانه واگن‌سازی ایرانی را تعطیل کرد" مورخ 20/2/95 در آن خبرگزاری، روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران لازم می‌داندبه منظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی توضیحاتی را در این زمینه ارائه کند.

 

1- مطرح کردن مطالبی از جمله اینکه مسیر واردات واگن به کشور هموار شده و ایران بابت مطالبات خویش از محل فروش نفت، واگن وارد کشور می‌کند از سوی نگارنده در این مطلب در حالی صورت گرفته که در کمتر یک هفته گذشته اطلاعات دقیقی از تولیتد 5 هزار واگن در داخل کشور با تامینمالی خارجی از سوی متولیان ریلی منتشر شده و جزئیات این مهم نشان می‌دهد که شرکت راه آهن تلاش‌های گسترده‌ای بریا شرکت‌های واگن سازی از جمله واگن پارس، واگن سازی کوثر و واگن سازی درخشان و... داشته است.

 

2- شایان ذکر است پروژه یاد شده در راستای داخلی سازی 100 درصد واگن باری در کشور به اجرا درآمه و برنامه ریزی‌های لازم در این زمینه به گونه‌ای تدوین شده که علاوه بر حل مشکل تامین مالی شرکت‌هاتی داخلی شرایط برای تولید قطعات و مجموعه‌هایی که بنا به دلایلی مختلف از جمله نبود تکنولوژی وعدم صرفه اقتصادی در داخل تولید نمی‌شده در انتهای پروژه شرایط تولیداقتصادی و با کیفیت آنها مهیا شود.

 

3- نگارنده در حالی مدعی عدم حمایت راه آهن از تولید داخل است که در سال گذشته با حمایت و همکاری شرکت راه آهن و همچنین ضمانت نامه‌هایی که از سوی این شرکت در اختیار مالکین بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران قرار گرفت قراداد ساخت 3 هزار واگن باری و مسافری به ارزش یک هزار میلیارد تومان همزمان با سومین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته  منعقد شد.

 

4- نگرانی نگارنده مطلب از پیکر صنعت ساخت واگن و نحیف شدن آن و همچنین ادعای وی در مورد واردات واگن با بهانه‌های مختلفی و شائبه وجود رانت در این میان در حالی صورت می‌گیرد که متولیان ریلی در طول سه سال اخیر تمام هماهنگی‌ها در راستای استفاده حداکثری از توان و ظرفیت کارخانجات داخلی کشور را مهمیا کرده‌اند و در شروط در نظر گرفته شده کلیه تولید کننده‌های بزرگ واگن در خارج از کشور ملزم به عقد قرارداد با تولید کنندگان داخلی به منظور تولید مشترک درداخل کشور شده اند به وطوری که تحقق این امر طی سال‌های آتی ظرفیت کلیه تولید کنندگان داخلی را تکمیل می‌کند.

 

5- نا گفته نماند که متولیان ریلی با در نظر داشتن این مسأله که سرمایه گذاران و مالکین بخش خصوصی در صورت همراهی و حمایت و ضمانت خرید از سوی راه آهن تمایل به سرمایه گذاری دارند و همواره به دنبال اطمینان از بازگشت سرمایه‌های خود هستند؛ تلاش کرده‌اند تا شرکت‌های مالک برای انجام خرید بتوانند از تسهیلات ویژه مانند استفاده از فاینانس‌های تخفیف به واسطه سحق دسترسی تا 3 و نیم سال یا 4 میلیون تن کیلومتر بهره‌گیرد و نسبت به سرمایه‌گذاری تشویق شوند.

 

6- با توجه به جمیع موارد یاد شده به نظر می‌رسد نگارنده مطلب در عین بیداری خود را به خواب زده است تا به نوعی اقدامات که در نوع خود زمینه رشد و توسعه تولید داخل و مدرن شدن این کارخانجات را مهیا کند را عاملی در زمین خوردن این صنعت بر شمارد.