یک کارشناس بازار مسکن گفت: طرح فروش قسطی مسکن هیچ کمکی به صاحبخانه شدن اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه نخواهد کرد و طرح فروش قسطی مسکن از هم اکنون محکوم به شکست است.

چندی پیش، بانک مسکن اعلام کرد که با مصوبه هیات مدیره این بانک، انبوه سازان عضو کانون انبوه سازان ایران می‌توانند برای فروش واحدهای خود به این شعب مراجعه کرده تا بازپرداخت اقساط واحدهای آنها توسط بانک مسکن تضمین شود.

در این روش بانک مسکن با 2.3 درصد کارمزد تضمین پرداخت فروش اقساطی واحدهای انبوه سازان را بر عهده گرفته، مشروط به اینکه سقف آن از یک میلیارد و 500 میلیون ریال بیشتر نشود و مبلغ قسط آن نیز بیش از 30 میلیون ریال نباشد.

چهار شرط برای قسطی‌فروشی آپارتمان از جانب بانک مسکن تعیین شده که شامل «پرداخت قسطی حداکثر 50 درصد ارزش معامله توسط خریدار»،‌ «رعایت سقف 150 میلیون تومانی برای تقسیط بهای فروش» و همچنین «سقف قسط ماهانه سه میلیون تومان و طول بازپرداخت حداکثر 50 ماه» است.

"محمد عدالتخواه" در گفتگو با «نسیم آنلاین» تصریح کرد پرداخت اقساط 3 میلیون تومانی ماهیانه از عهده اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه خارج است. به گفته وی، این طرح با فکر و اندیشه باز پرداخت اقساط طراحی نشده و در عین حال دولت هم امکان اختصاص سوبسید در این طرح را ندارد.

عدالت خواه، با بیان اینکه ملاک عمل در این طرح، تامین مسکن اقشار ضعیف کم درآمد جامعه است، اذعان داشت که این اقشار در حال حاضر زیر فشار بوده و برای پرداخت اقساط این نوع مسکن علاوه بر انجام فعالیت روزانه باید کار مضاعف را در دستور کار خود قرار دهند.

وی، گفت: طرح فروش قسطی مسکن هیچ کمکی به خانه دار شدن این افراد نمی‌کند و افزود که مشکل مسکن کشور با افزایش سقف وام‌ها حل نخواهد شد. این فعال بخش مسکن یکی از مهمترین دلایل خانه دار نشدن مردم در کشور را گران بودن زمین دانست و به نسیم آنلاین اذعان داشت که درحال حاضر یک میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که این مقدار مسکن فاقد متقاضی دارای نقدینگی لازم است.

عدالتخواه اظهار داشت که در حال حاضر اقشارکم درآمد جامعه ،ضعیف تر شده و نمی‌توانند خانه‌ای تهیه کنند بنابراین مسکن مهر با همه ایرادات آن در گذشته، همچنان دارای نقاط مثبتی است.

این کارشناس اقتصاد مسکن، از اینکه طرح مسکن اجتماعی همچنان درحد حرف باقی مانده انتقاد کرد و گفت که اجرای  این طرح به برنامه ششم توسعه اقتصادی منتقل شده است. عدالتخواه افزود:دولت باید مسکن اجتماعی را با توجه به اعمال اصلاحات و حذف کمبودها در مسکن مهر اجرایی کند.