به گزارش «نسیم آنلاین» آیت الله حسن عالمی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بیانیه ای به مناسبت نامگذاری سال 95 به عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل به شرح زیر صادر کرد: 

نامگذاری سال 1395 از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی (دام ظله الوارف) با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» و بیانات گهربار معظم له در کنار مضجع شریف حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام در اول فروردین ماه، که در آن ابعاد و علل این نامگذاری، سه واقعیت مهمی که پیش روی ملت و کشور ما است و ده راه حل اساسی که عبارتند از:  1- شناسایی و تمرکز بر فعالیت‌ها و زنجیره‌های مزیت‌دار اقتصادی؛ 2- احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی؛ 3- خودداری جدی از خریدهای خارجی که قدرت تولید داخلی را تضعیف کند؛ 4- مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود؛ 5- دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی؛ 6- بهره‌برداری از بخش‌هایی که قبلاً در آنها سرمایه‌گذاری کلانی شده است؛ 7- مشروط شدن همه‌ی معاملات خارجی به انتقال فناوری به داخل ایران؛ 8- مبارزه‌ی جدی و واقعی با فساد، ویژه‌خواری و قاچاق؛ 9- افزایش بهره‌وری انرژی و 10- نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک، برای پیاده سازی اقتصاد مقاومتی را تشریح نمودند؛ افق های تازه ای به روی مسئولان، مدیران، خبرگان، کارشناسان و آحاد ملت شریف ایران برای مواجهه جدی با چالش های موجود و حرکت به سوی پیشرفت، رونق اقتصادی و رفع معضلات و مشکلات کشور در عرصه های مختلف خواهد گشود.
اینک که قرارگاه اقتصاد مقاومتی در دولت تشکیل گردیده و رئیس جمهور محترم در اولین جلسه هیات دولت در سال جاری، به اعضای محترم کابینه دستور داده اند که گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص اقتصاد مقاومتی را ارائه نمایند، انتظار می رود که هر یک از وزرای محترم برنامه هایی را جهت اجرا، در بودجه سال جاری پیش بینی کرده باشند و امید می رود مجلس محترم نیز در بررسی بودجه به این مهم توجه ویژه ای داشته و اعتبارات لازم را تخصیص دهد.
با عنایت به اهمیت و جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد کشور و موفقیتهای حاصل شده در سال 94 در اجرای پاره ای از طرحهای زیربنایی و افزایش تولید در محصولات اساسی، در راستای پیاده سازی سیاستهای اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب، بی شک بیشتر نگاه ها به این بخش معطوف بوده و انتظار می رود با بهره مندی از ظرفیت های فراوان موجود در بخش، در سال جاری اقدامات موثری صورت گیرد.
 در چنین شرایطی لازم است مدیران محترم زیربخش های مختلف وزارت جهاد کشاورزی دست به دست هم داده و در یک برنامه هماهنگ، با مشارکت تشکل های بخش و با استفاده از آخرین شیوه ها و دستاوردهای نوین کشاورزی پایدار، با تدوین منشور اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی، راهبرد خودکفایی در محصولات اساسی را با اقدامات عملی همچون:
 1. نظارت مستمر بر روند اجرای طر ح های خودکفایی در محصولات اساسی؛  2. اولویت دهی به بخش کشاورزی در سبد حمایتی دولت؛  3. سامان دهی نظام مدیریت آب و خاک بر مبنای تامین امنیت غذایی؛ 4. حمایت از تولید داخلی از طریق مدیریت واحد بازرگانی و تولید کشاورزی؛ 5. را ه اندازی سامانه جامع شفافیت آمار و اطلاعات بخش کشاورزی و 6. فعا ل سازی فرصت های اشتغال دانش بنیان بخش کشاورزی تحقق بخشند، گام های عملی بزرگی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و با تداوم این روند و توسعه صادرات محصولات کشاورزی، اقتصاد ما از چالش وابستگی به نفت نیز فاصله گرفته و به تدریج از آن رهایی خواهد یافت.     
تردیدی نیست همانگونه که رهبر معظم انقلاب در مقدمه ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و در بند بیستم سیاست ها تاکید نموده اند، موفقیت در اجرای سیاست ها منوط به داشتن رویکرد جهادی و در پرتو فرهنگ و مدیریت جهادی ممکن خواهد بود، همان فرهنگ و مدیریتی که در دفاع مقدس ما را بر دشمن غلبه داد و امروز کشورمان سخت تشنه و نیازمند این رویکرد و این شیوه جهاد، تلاش و مبارزه است.   
حوزه نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نیز آمادگی کامل دارد با همه توان به وظایف حمایتی، هدایتی و نظارتی خود به تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی در عرصه های فرهنگی و تبدیل آن به گفتمان فراگیر و رایج در بخش کشاورزی، با تکیه بر رهنمودهای دینی و الهی و ارشادات مقام معظم رهبری (دام ظله العالی) عمل نماید. انشا الله.