به گزارش«نسیم آنلاین» مدیر کل دفتر مهندسی رودخانه‌ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حدود 40 درصد از تالاب‌های کشور در مجاورت مناطق مسکونی قرار دارند که اهمیت ضرورت حفاظت از این پهنه‌های ارزشمند حیاتی را بیش از بیش نشان می‌دهد.

غزال جعفری،با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها اظهار داشت: بر اساس تعریف کنوانسیون رامسر مناطق پوشیده از مرداب، باتلاق، لجن زار یا آبگیرهای طبیعی و مصنوعی اعم از دائمی یا موقت که در آن آب‌های شور یا شیرین به صورت راکد یا جاری یافت می شود، از جمله شامل آبگیرهای دریایی که عمق آنها در پایین‌ترین حد جزر از شش متر تجاوز نکند تالاب نامیده می‌شود.
او ادامه داد: بنابر تعریف ارائه شده حدود 150 تالاب با وسعت 3 میلیون هکتار در بانک اطلاعاتی شرکت مدیریت منابع آب ایران ثبت شده که از این تعداد  24 تالاب‌ با مساحتی در حدود 1.5 میلیون هکتار در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده است.
وی در خصوص حجم تقریبی تالاب‌های کشور گفت: تا زمان حاضر برآوردی از حجم کلی مخازن تالاب ها صورت نگرفته است. بدون تردید نتایج حاصل از مطالعات تعیین حد بستر و حریم تالاب‌های کشور که توسط دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب در دست اقدام بوده می تواند پاسخگوی این پرسش باشد.
جعفری ادامه داد: از مجموعه تالاب‌های کشور تعداد 40 تالاب تحت تاثیر خشکسالی قرارگرفته‌اند که مهمترین آنها، تالاب‌های هامون واقع در استان سیستان و بلوچستان، ‌دریاچه ارومیه واقع در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان،  تالاب گاوخونی واقع در استان اصفهان و تالاب‌های  بختگان، پریشان و کافتر واقع در استان فارس  هستند.
وی ادامه داد: وزارت نیرو به موجب وظایف قانونی خود مطالعه تعیین حد بستر و حریم 24 پهنه از تالاب‌های مهم کشور را به‌انجام رسانده است و مطالعه 8 پهنه آبی از جمله میانکاله، ارژن، پریشان، حله، میقان، گمیشان، شور و شیرین میناب و اوان را در دست اقدام دارد.