علی لشگری، دبیر انجمن مدیران متخصصین صنعت کفش ایران در گفتگو با «نسیم» بیان داشت: مشکل عمده‌ای که در بازار کفش و در حال حاضر وجود دارد بحث کاهش تقاضا و همچنین کمبود نقدینگی است. البته این کمبود نقدینگی بیشتر متوجه صنایع کوچک و متوسط است و باعث شده تا رکودی که از دو سال پیش آغاز شده همچنان ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: البته ما تا حدی شاهد علامت‌هایی از توقف رکود در دو ماه گذشته در صنعت کفش هستیم، به طوری که در دو ماه گذشته شاهد افزایش صادرات کفش ایران به کشورهای دنیا بودیم که این موضوع باعث شد تا حدی بازار کفش از آن رکود گذشته خارج شود.

وی تأکید کرد: بیشتر این صادرات نیز به کشورهای همسایه و کشورهایی مانند روسیه و آذربایجان بوده است. روند صادرات در شهریور ماه معکوس شد و از منفی 20 درصد اسفند سال گذشته به مثبت 7/3 وزنی رسید. این موضوع نشان می‌دهد که بعد از 2 سال رشد منفی در صادرات در حال حاضر صادراتمان نسبت به قبل رونق پیدا کرده است.

لشگری اضافه داشت: شاخص خرده فروشی کفش که همیشه از تورم کل بالاتر بود در شهریور ماه تقریبا بر هم منطبق شد و پیش بینی می کنیم که در ماه‌های آینده شاهد کاهش رشد بیشتر قیمت‌های خرده فروشی کفش باشیم. تمامی این موارد نشان دهنده توقف رکود در صنعت کفش است بنابراین چنان چه مشکلات دیگر از جمله بحث واردات و قاچاق کفش حل شود شاید در پایان سال بتوان رونق جدی تر را در این صنعت درک کرد.

دبیرانجمن مدیران و متخصصین صنعت کفش ایران اظهار داشت: ما همچنان در بحث واردات آسیب پذیر هستیم، البته بهتر است بگویم صنعت کفش بیشتر درگیر قاچاق است تا واردات.

وی افزود: آمارهای رسمی که دوستان در گمرک اعلام می کنند حاکی از این است که ما 8/6 میلیون دلار واردات رسمی کفش به ایران داشتیم اما مجموعه صادرات کفش دنیا به ایران 492 میلیون دلار به کشور بوده است و این مطلب به این معنا است که واردات کفش به صورت قاچاق حدود 80 برابر واردات رسمی این کالا به کشور است.

لشگری با بیان این که این قاچاق بیشتر مربوط به کفش‌های ورزشی است، گفت: صنعت کفش در کل صنعتی قاچاق پذیر است بنابراین چنان چه جلوی قاچاق گرفته نشود ضربات مهمی به این صنعت وارد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط پساتحریم با توجه به روند رو به افزایش برندهای خارجی در ایران مغازه هایی هستند که به اسم برند خارجی کالاهایی تقلبی عرضه می‌کنند. از مسئولان تقاضا داریم تا در این رابطه تنها به برندهایی اجازه فعالیت بدهند که قرارداد نمایندگی خود را به اتحادیه‌ها نشان دهند زیرا در غیر این صورت این برندها می تواند لطمه بزرگی به صنف‌های مختلف بزند.

لشگری اضافه کرد: ما نگران این هستیم که به طور مثال کسی بیاید و بگوید من می خواهم نمایندگی آدیداس بزنم اما جنس چینی به دست مردم بدهد.